Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Digitale Werkplaats: leer beter zaken doen op internet

Digitale Werkplaats: leer beter zaken doen op internet

3 juni 2016
Hoe zorg je er als ondernemer voor dat je goed vindbaar bent op internet? Voor het antwoord op die en nog veel meer vragen organiseert Google samen met Nederlandse gemeenten de Digitale Werkplaats. Eindhoven had de Europese primeur. De eerstvolgende digitale werkplaats in 2016 vindt plaats in Hilversum.

Met de Digitale Werkplaats wil Google kleine bedrijven en zzp’ers de mogelijkheid bieden om het internet te benutten als groeimotor. In Eindhoven werd de campagne afgetrapt omdat hier het mkb nog volop door kan groeien: in deze stad heeft 80 procent van alle kleine bedrijven minder dan twintig werknemers.Op 18 en 19 april 2016 wordt de eerstvolgende digitale werkplaats in Hilversum gehouden.

Meteen naar 9 tips voor online succes »

Met workshops als ‘online samenwerken’ en ‘hoe creëer ik meer naamsbekendheid’ krijgen ondernemers praktische tips over hoe ze hun zaak online beter aan de man kunnen brengen. Natuurlijk is er ook volop ruimte voor uitleg over de vele functies die Google online aanbiedt.


Carolien Baudoin stap verder met haar studio
Carolien Baudoin is in 2007 haar eigen grafisch ontwerpstudio GRFK begonnen. ‘Ik maak al gebruik van Google Analytics en benut de mogelijkheden van Search Engine Optimalization (SEO), maar wil graag een stap verder in het aanbieden van online oplossingen voor mijn klanten. Mijn opdrachtgevers vragen daar ook om, er is duidelijk behoefte naar.’

De dag heeft Baudoin veel opgeleverd. ‘Ik heb bruikbare tips meegekregen over bijvoorbeeld Google Trends’, vertelt ze. ‘Daarmee kun je goed bepalen welke zoekwoorden effectief zijn. Ook heb ik beter leren nadenken hoe je een verfrissende blik krijgt op jouw online uitstraling bij anderen. Je wil namelijk wel je boodschap en je product goed en effectief communiceren.’

50% meer omzet webshop kinderkleding
Qredits, dat zich bezig houdt met microfinanciering, geeft tijdens de Digitale Werkplaats uitleg over hoe deze groeiplannen financieel te onderbouwen zijn. Interessant voor bijvoorbeeld FrankVerstegen, die samen met zijn echtgenote een webshop voor kinderkleding runt: PimPamPom. ‘Wij doen alles zelf: we verkopen ongeveer 8000 producten online en groeien hard. De omzet steeg vorig jaar met 50 procent. Maar dat heeft zijn keerzijde: tijdens piekmomenten in het jaar moeten we zorgen dat we genoeg voorraad hebben. Dat moeten we zien te financieren om door te kunnen groeien.’

Studyportals groeit met 5 – 10 man per week
Edwin van Rest heeft met zijn bedrijf Studyportals aangetoond hoe je in relatief korte tijd een sterke online dienst kunt neerzetten. Studyportals, volgens Van Rest ‘een soort Funda dat universiteiten van over de hele wereld met elkaar vergelijkt’, heeft inmiddels vestigingen in Melbourne, Boston en Eindhoven en groeit met zo’n 5 à 10 werknemers per maand. ‘Met zo’n internationale opzet is het belangrijk om online meetings te kunnen houden en altijd overal toegankelijk te zijn. Die digitale oplossingen zijn voor ons onmisbaar.’

Digitale kansen pakken
Digitale kansen pakken, daar draait het om. Burgemeester Rob van Gijzel van Eindhoven en minister Henk Kamp (Economische Zaken) spraken bemoedigende woorden over de kansen voor ondernemers die zich digitaal goed profileren. ‘De afgelopen 25 jaar heeft Nederland een kwart van de economische groei in Nederland te danken aan ICT en internet. En ik denk dat dat de komende jaren veel meer zal worden’, aldus Kamp.

 

Lees ook:
– de MKB Trends in 2016 »

 

Auteur: Jules van der Leeuw

Lees ook…