Eerst is er de droom, dan de naam en pas later de onderneming zelf. Een naam verzinnen voor je eigen bedrijf is pure lol. Omdat je ondernemer kunt spelen zonder je in de schulden te hoeven steken. En omdat je ondertussen wel een stap dichter bij geboorte van je onderneming bent dan de gemiddelde dagdromer die uren achtereen zit te bedenken hoe hij achter dat saaie bureau vandaan komt.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Bijzonder ritueel

Nadenken over de naam van je bedrijf zou voor iedereen een bijzonder ritueel moeten zijn. Eigenlijk net zo bijzonder als een naam verzinnen voor je kind. In beide gevallen kan een verkeerde naam flinke consequenties hebben. Een kind kan er doodongelukkig van worden. Een bedrijf kan door een schadeclaim failliet gaan voordat het op gang is gekomen.

Tijdens het verzinnen van de bedrijfsnaam groeit ook de nog embryonale firma. En dat is belangrijk. Het is mijn vaste overtuiging dat een naam een gevoel moet oproepen, en dat gevoel moet passen bij het bedrijf dat iemand voor ogen heeft. Hoe duidelijker je formuleert wat jouw bedrijf doet en wie je klanten zijn, des te beter kun je dat naast het gevoel leggen.

Gevoel, gevoel – dat klinkt voor velen misschien al te zweverig, maar ga nog niet weg! Een naam moet je als een eerste slok wijn even over je tong laten glijden. Je proeft het zuur, zoet, bitter. En dat doe je nog flink wat keren, het liefst onder andere omstandigheden met een ander humeur.

IJdelheid

Een bedrijfsnaam moet ten slotte onder alle omstandigheden staan als een huis. Nu deed kaashandelaar in spe Laarmans in de roman Kaas van Willem Elsschot er wel heel lang over om een naam te vinden, maar toch waren die passages voor ons leerzaam toen we over een naam nadachten. Laarmans werd iets te veel gedreven door ijdelheid. Hij wilde voornaam zijn en zijn bedrijf moest dat uitstralen. En zo werd zijn eerste gedachte ‘Kaashandel’ na vele omwegen veranderd in ‘General Antwerp Feeding Products Association’, kortweg GAFPA. Dat was wat er op het briefpapier moest komen. Als je dat woord proeft als een goede slok wijn kom je al snel tot de conclusie dat hij nog wel even in de kelder had mogen rijpen. Bij GAFPA denk je niet aan Edammer kazen, maar eerder aan verdelgingsmiddelen.

Smaak en creativiteit

Wie een goede handelsnaam zoekt, zou moeten voldoen aan een aantal criteria, zo zeggen experts. 1. Kies voor een korte, krachtige naam, 2. Zorg dat die naam bij uw bedrijf en bij uzelf past, 3. Verzin geen raadsels, 4. Doe u niet voornamer voor dan u bent, 5. Bepaal of u wilt opvallen tussen de concurrenten of juist niet, 6. Doe niet komisch, 7. Maak een top-3 en test deze in uw omgeving, 8. Google de naam op internet, 9. Onderzoek of de domeinnaam beschikbaar is, 10. Toets uw ‘winnende’ naam bij de Kamer van Koophandel juridisch.

Allemaal punten die hout snijden. Maar een goede naam is ook een kwestie van smaak en creativiteit. Te veel mensen tellen de eerste twee letters van hun gezinsleden op en puzzelen iets leuks bij elkaar. De vraag is of het werkt. Het zou niet voldoen aan mijn criterium dat een naam ook goed moet voelen.

Bedservice

Wij hebben na lang wikken en wegen gekozen voor Suitehotel Pincoffs, de achternaam van de havenbaron die ons rijksmonument in 1879 liet bouwen. Omdat we een familienaam kozen die niet de onze was, werd er bij de Kamer van Koophandel een kanttekening geplaatst, maar tot problemen leidde het niet. Is dit dan de perfecte naam, wilt u weten. Nee hoor, want in alle hotellijstjes op alfabetische volgorde staan wij onderaan, of bijna onderaan. En die Lodewijk Pincoffs was dan wel een groot zakenman en politicus, maar ook een fraudeur. Is dat een ramp? Nee, helemaal niet, maar perfect is anders.

Bij ons passeerden vele namen de revue. Pas na driekwart jaar hadden we de naam zoals we hem wilden: Suitehotel Pincoffs. Voor ons een naam die luxe en historie uitstraalt, goed bekt, blijft hangen en door de omstreden geschiedenis van Lodewijk Pincoffs een leuk verhaal herbergt. We combineren de naam met twee motto’s: Meer dan slapen en Strikt persoonlijk. Het voelt helemaal goed. En beter dan onze andere opties als Hotel Pincoffs 1879 en Verwenhotel Pincoffs, een naam die volgens sommigen een wel heel uitgebreide en persoonlijke bedservice beloofde.

Hoe heeft u uw bedrijfsnaam verzonnen? Reageer via de link onderaan dit artikel.

Bij het bedenken van een goede naam voor uw bedrijf moet u dus niet over een nacht ijs gaan. Meer praktische tips over hoe het wél moet, leest u in het artikel Maak uw bedrijfsnaam uniek»

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…
Ondernemer een doorlopend proces vol valkuilen, uitdagingen en uitglijders. Fouten maken is onvermijdelijk, maar gelukkig zijn veel ongelukken te…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….