Vrijdag 3 juli start de Tour de France in Utrecht. Weer een evenement van internationale allure dat in ons land plaatsvindt, na onder andere de marathon van Rotterdam, en de cyberconferentie in Den Haag. Vervelend voor wie een parkeerplek zoekt, maar de drukte levert wel veel op. Veel mkb-ondernemers ruiken hun kans om hiervan te profiteren.

Tour de France, grijp je kans
In Utrecht telt men vol verwachting af naar de start van de Tour de France, het grootste wielerspektakel ter wereld dat vrijdag 3 juli van start gaat in deze stad. Onduidelijk is hoeveel de lokale economie in de Domstad zal profiteren van de half miljoen tot 800.000 verwachte bezoekers van het evenement. Ondernemers zijn er echter van overtuigd dat het mega-evenement het bedrijfsleven geen windeieren zal leggen. Ter vergelijking: de Tourstart in Rotterdam in 2010 zorgde voor een economische impuls van zo’n 30 miljoen euro.

Ook Martin de Ruiter, eigenaar van VeloTours, verwacht veel van de Tour in Utrecht. “Het leeft enorm, met name onder de echte fietsers. En dat zijn er steeds meer. Daarom hebben we rondom de Tour verschillende wielerevenementen en toertochten. We rijden onder meer de tweede etappe, maar dan in omgekeerde volgorde: lekker met wind in de rug van Middelburg naar Utrecht. Daar is steeds meer animo voor. De helft van mijn klanten is particulier, de andere helft bedrijven.”

Eerste rang
Bij fietsenspeciaalzaak Cycle Trend, waar ze racefietsen, mountainbikes en talloze toebehoren verkopen, kijken ze uit naar Le Grand Départ. “Het parcours loopt hier vlak voor onze deur”, vertelt shopmanager Bram Verbout. “Wij organiseren dan achter onze zaak een bescheiden feestje voor wat klanten en leveranciers. Van daar kunnen we de renners langs zien stuiven. Wij zitten eerste rang.”

Bij bierbrouwerij De Leckere zagen ze hun kans schoon om een speciaal Tourbier op de markt te brengen: Tourkoorts. Alle 240 hectoliter bier is al vrijwel uitverkocht. “Niet alleen de naam, maar ook het ontwerp en het soort bier, met een snufje steranijs voor het Franse karakter, sluiten geheel aan bij het thema. Dat blijkt wel uit het succes: mensen begrijpen het product en genieten er met volle teugen van.”

Business Peloton Utrecht
Behalve het verkopen van speciale Tour-wijn en Tourkoorts-bier stunt fietsenzaak Cycle Trend niet met bijzondere acties of evenementen. “Wel nemen we deel aan het Business Peloton Utrecht, een zakelijk netwerk van ruim 65 Utrechtse bedrijven met passie voor de wielersport”, vertelt Verbout. “De fietssport zit sowieso al flink in de lift. Vooral bij vrouwen zien we steeds meer interesse. Hadden we vijf jaar geleden misschien tien vrouwelijke klanten, tegenwoordig zijn zeker 20 procent van onze verkochte fietsen speciaal voor vrouwen gemaakte modellen. Vanaf 800 euro heb je een heel leuk model.”

Den Haag 
Eerder dit jaar zorgde de Global Conference on Cyber Space, de internationale cyberconferentie in en rond Den Haag, voor werkgelegenheid en omzet. “Elke dag komen er ongeveer een of twee opleggers met eten. We hebben hier 320 man personeel rondlopen”, vertelde chef-kok Gerard Tiemesen van cateringbedrijf Maison van den Boer aan de NOS. “Dit is heel goed voor de economie en voor ons.”

Geen overlast, maar kansen
Ook in Rotterdam zorgde de marathon op 12 april voor de nodige omzet “Veel mkb’ers hebben dat in het verleden als overlast ervaren”, aldus Minke van Wingerden van de Ondernemersfederatie Rotterdam City. “Die zagen geblokkeerde toegangswegen en lagere omzet. Tegenwoordig betrekken we ondernemers er volop bij zodat ze kunnen profiteren van de economische stimulans die de marathon en andere grote evenementen meebrengen. De vibe in de hele stad was duidelijk te merken.”

Via Localmedia werden ondernemers uitgenodigd om deel te nemen in ondernemersclubs die een samenwerking aangaan. “Alleen het feit dat ze samen om tafel zaten creert veel begrip voor elkaar”, vertelt Van Wingerden. “Rondom de marathon hadden tientallen ondernemers een kleine shopmarathon van 4,2 kilometer bedacht: duizenden bezoekers konden bij verschillende winkels langs, die zich konden profileren met acties. Zo werden er onder meer energierijke pastamenu’s verkocht en droegen de etalages nummers, net zoals bij de hardlopers. Ook mochten winkels eerder open. Het is lastig te zeggen welk resultaat dit alles heeft gehad: een bezoeker is nog niet automatisch een klant.”

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…