E-mail wordt steeds vaker op mobiele apparaten zoals smartphones of tablets gelezen. Veel bedrijven houden er echter geen rekening mee dat een mobiel scherm veel kleiner is dan een gewoon beeldscherm. 10 tips om e-mails effectief naar mobieltjes te versturen.

1. Maak het lettertype groter!
Voor de iPhone wordt een lettergrootte van 12pt geadviseerd. Sommige mobiele e-mailclients passen de grootte zelf aan naar dit formaat. Als het lettertype kleiner wordt, is het vaak slecht leesbaar.

2. Zet tekstlinks niet te dicht bij elkaar
Het is bijzonder irritant om op een link te klikken, waarna een andere (verkeerde) pagina opent.

3. Maak tekstlinks herkenbaar
Gebruik een andere kleur voor tekstlinks, zodat ze beter herkenbaar zijn.

4. Gebruik buttons
Buttons werken ook goed als u mensen wilt laten doorklikken naar bijvoorbeeld uw website.

5. Maak duidelijk wie de afzender is
De naam van de afzender wordt vaak veel prominenter aangegeven in een mobiele e-mailclient. Maak hem niet te lang en zorg dat hij herkenbaar is voor de ontvanger.

6. Houd de onderwerpregel kort
Gebruik maximaal 25 tot 30 tekens voor de onderwerpregel, de rest wordt niet getoond. Het belangrijkste moet dus in het begin van de zin staan. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een onderwerpregel van maximaal 10 karakters tot hogere openratio’s leidt. Let op: een spatie is ook een teken.

7. Pas het ontwerp van het bericht aan
Gebruik bij het ontwerp van e-mail responsive design: door bepaalde code toe te voegen, past de e-mail zich automatisch aan bijvoorbeeld de schermgrootte en de resolutie aan. Dit is ook handig als de ontvanger de e-mail scant en besluit hem later nog een keer te lezen op een laptop of tablet, hij ziet dan meer dan op het mobiele apparaat.

8. Zet de e-mail in één kolom
Een goedkopere optie dan responsive design. Let er wel op dat de verhouding tekst en beeld in orde is. Als het beeld te klein is en mensen zoomen in, dan wordt de tekst ook groter en moet men horizontaal scrollen om de tekst te kunnen lezen. Dat werkt dus averechts.

9. Timing
E-mail wordt ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat meer mobiel gelezen. Veel mensen lezen hun e-mail zelfs in bed! Houd dus rekening met het verzendtijdstip als veel van uw ontvangers de e-mail mobiel lezen.

10. Maak uw website geschikt voor mobiel gebruik
Mensen vinden het erg vervelend als de webpagina waarop ze terechtkomen niet geoptimaliseerd is voor mobiel. Heeft u al een mobiele strategie? »

Lees ook:
Voorkom dat uw e-mails als spam worden gezien »
12 tips voor een goede onderwerpregel »

Haal meer uit e-mailmarketing met deze themapocket van De Zaak

Mits goed ingezet, is e-mail een effectief marketingmiddel. Wat er allemaal bij komt kijken om e-mail goed in te zetten om uw bedrijfsresultaat te verbeteren, leest u in deze themapocket. Hoe maakt u goede teksten voor een e-mailing? Met welke regels moet u rekening houden? Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap aankomt bij de ontvanger? Hoe bereidt u een e-mailing goed voor, wat is het belang van testen en hoe meet u de resultaten?

Bestel de pocket in onze webshop »

 

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…