Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
3 tips uit de tas van de webwinkelvakdagen

3 tips uit de tas van de webwinkelvakdagen

2 februari 2015
Er zijn van die beurzen waarvan het praktisch nut twijfelachtig is. De Webwinkelvakdagen vormen daar een gunstige uitzondering op. Of het nu iets is op het gebied van marketing, technologie, betaalmiddelen, logistiek of e-commerce: er viel altijd wel ergens iets op te steken of anders wel een nuttig contact te leggen. De Zaak haalde een paar krenten uit de pap.
Conversie verhogen uit e-mailmarketing met big data
Big data is het buzzword van het afgelopen jaar, maar wat kan je er nou mee? Wie bij de presentatie van Zakaria Amlal (Gracious Studios) aanwezig was, kreeg een aantal nuttige voorbeelden uit de praktijk te zien.
Niet alleen van grote klanten als MS Mode, maar ook bijvoorbeeld Body & Fit die heel handig een webformulier hebben gekoppeld aan hun e-mail nieuwbrief.
Vraag aan de mogelijke klanten was: bent u geinteresseerd in een nieuw Persoonlijk Slankplan? Dankzij de koppeling met het webformulier kon Body & Fit 27.000 nieuwe opt-ins noteren, waaruit meer dan 5000 nieuwe orders voortkwamen!
 
Amlal gaf ook nog een mooi voorbeeld van laagdrempelig data binnenhalen: via Facebook verspreidde DJ-duo Blasterjaxx het bericht dat er een gratis track viel te downloaden – het enige wat geïnteresseerden hoefden te doen was hun naam en e-mail adres invullen. Binnen twee uur (!) hadden de heren 35.000 nieuwe e-mail adressen in hun database. 
 
Adverteren belangrijke sleutel succesvolle e-commerce
Google was ook aanwezig op de webwinkelvakdagen. In de presentatie van Anntao Diaz en Daniel Rosen Jacobson ging het om het leren begrijpen en analyseren van bezoekers van je website. Wist je dat de gemiddelde internetgebruiker twintig relevante websites bezoekt voordat hij een vlucht boekt?
Gedrag dat symptomatisch blijkt te zijn voor elke aankoop op internet: men orienteert zich eerst uitgebreid, voordat een uiteindelijke keuze wordt gemaakt.
 
Hoe zorg je ervoor dat een potentiële klant op jouw website zijn aankoop doet? Volgens Anntao is adverteren een belangrijke sleutel. Maar liefst zes op de tien webwinkels adverteert wel in een of andere vorm op internet. 
En dat niet alleen: adverteren maakt deel uit van een diversificatie strategie. Naast het adverteren zelf, maken daar ook deel van uit:
  • informatie halen uit je klanten database
  • diensten verkopen
  • partnerships met derde partijen.
Google heeft uiteraard een eigen oplossing (gratis).
 
Product Informatie Management
En dat is een mooie brug naar productinformatie systemen. Immers, je wilt als webwinkelier wel graag een zo actueel mogelijk systeem over welke producten je op voorraad hebt, welke bijbesteld moeten worden, enzovoort. Nog te veel ondernemers proberen het handmatig bij te houden. Terwijl er heus wel betaalbare productinformatiesystemen zijn.
 
De voordelen van een goed PIM (Product Informatie Systeem) zijn duidelijk:
  • minder administratieve rompslomp (minder intergratiekosten), minder onderhoud
  • nieuwe collectie is sneller beschikbaar —> naar alle touchpoints  —> eruit halen, onmiddelijke update (puur product content)
  • reductie van retouren (beter geïnformeerde klant is minder retouren)
  • betere, hogere conversie —> meer sales —> hogere klanttevredenheid.

Lees ook:
–  In 8 stappen naar betere teksten voor uw emailings »
 

Lees ook…