Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
3 vragen + antwoorden over Google's laatste algoritmewijziging

3 vragen + antwoorden over Google’s laatste algoritmewijziging

1 september 2014
Zoals bekend wijzigt Google op gezette tijden het algoritme van haar zoekmachine. Eerder dit jaar gaf Google al meer voorrang aan zoekresultaten die bestaan uit vragen en antwoorden. Nu heeft de zoekmachine-gigant bekend gemaakt beveiligde sites hoger in de zoekresultaten te zullen gaan plaatsen. Drie vragen aan SEO-expert Lennart Ruigrok over hoe ernstig eigenaren van websites deze maatregel moeten nemen.
Eigenaren van een website die al gebruik maken van een beveiligingscertificaat (het bekende sleuteltje) zitten goed. Zij hoeven zich geen zorgen te maken over de jongste wijziging van Google.
Om de gevolgen van de nu aangekondigde wijziging goed in te schatten, heeft De Zaak een deskundige geraadpleegd.
 
Drie vragen aan Lennart Ruigrok van online marketing adviesbureau Booming:
 
1. Moet ik als website-eigenaar nou meteen maatregelen nemen?
Ruigrok: “In principe moet je elke aangekondigde maatregel van Google in het vizier houden en doorvoeren. Maar je moet alleen een afweging maken op het gebied van impact van de aanpassing op de ranking binnen Google en de impact op jouw tijd als ondernemer/organisatie. In dit specifieke geval is het ervan afhankelijk hoe complex het voor jou als website is om een SSL-certificaat te implementeren. Dit kan per partij verschillen. Overleg dus altijd met je hosting provider/shop leverancier om hier een beeld van te krijgen. Op de korte termijn zal het hebben (of niet hebben) van een certificaat geen grote impact op je ranking hebben. Ik heb verschillende getallen voorbij zien komen, maar ga uit dat je dit tussen de één en drie procent beter gaat laten ranken ten opzichte van partijen die op de overige criteria van het algoritme hetzelfde scoren als jij.” 
 
2. Verschijnt mijn onbeveiligde website nu meteen lager in de zoekresultaten?
Ruigrok: “Dat hangt sterk af van je branche en het verschil in SEO “volwassenheid” van jou en je concurrenten. In een sterk concurrerende markt zoals bijvoorbeeld de reismarkt waar jij en je concurenten de techniek op orde hebben, identiek linkprofiel hebben en interne linkwaarde verdeling juist hebben ingestoken, kan elke procent het verschil maken voor je ranking. Ben je actief in een niche waarbij alle bovengenoemde zaken nog niet strak staan, dan is dit niet de eerste prioriteit.”
 
3. Welke prioriteit moet ik nou als ondernemer hier aan geven?
“Ik denk dat iedereen deze aanpassing op zijn ‘lijstje’ moet zetten. De impact van deze wijziging op je ranking is nu nog dusdanig klein dat ik mij eerst op grotere quick wins zou focussen, mocht je organische vindbaarheid hoog op de agenda hebben staan. Denk hierbij aan:
  • de technische indexatie van je website, 
  • juiste gebruik van ‘headers’ in je pagina’s, 
  • het hebben van relevante content die past bij je aanbod. 
 
De meer doorgewinterde ondernemingen hebben dit vaak al redelijk op orde. Kleinere ondernemers kunnen zich beter eerst hier op focussen. De juiste ‘header’ boven een pagina heeft een veel grotere impact dan het doorvoeren van dit certificaat.” 
 
Lees ook:

Lees ook…