Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Bedenktermijn bij internetaankoop

Bedenktermijn bij internetaankoop

24 oktober 2011
Een aankoop van een dienst of product via internet valt onder de Wet kopen op afstand. Dat betekent dat de consument een bedenktermijn heeft van 7 dagen.

Bedenktermijn van 7 dagen
Een aankoop van een dienst of product via internet valt onder de Wet kopen op afstand. Dat betekent onder meer dat er een bedenktermijn is van 7 werkdagen, die bij een product ingaat op de dag nadat de consument het heeft ontvangen en bij een dienst op de dag dat het contract is gesloten. Hoewel bescherming van de consument zwaar weegt in de wet, zijn er toch de nodige uitzonderingen.

Geldt niet voor
De bedenktermijn geldt niet voor:
– diensten zoals logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding, als de dienstverlener zich verplicht deze te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode. 
– zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
– zaken die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
– zaken die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
– zaken die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
– zaken die snel kunnen bederven of verouderen;
– cd’s, dvd’s en computerprogramma’s waarvan de koper de verzegeling heeft verbroken;
– kranten en tijdschriften.

Concrete voorbeelden
Een aantal concrete voorbeelden van diensten en producten waarvoor geen bedenktermijn geldt: als u via internet een reis boekt, aandelen, een maatpak of concertkaartjes koopt, bederfelijke waar zoals eten of bloemen besteld, of als u een dienst afsluit die meteen begint, zoals een abonnement voor mobiel bellen.

Bron: vandaagbesteldenmorgeninhuis.nl / acceptgiro-winkels.nl

Lees ook…