De Zaak en ING Economisch Bureau onderzochten of, hoe en waarom ondernemers uit het mkb netwerken.
De uitkomst:
– Vier op de vijf ondernemers netwerkt wel eens. Tweederde van hen netwerkt op de traditionele manier: bij een branchevereniging en tijdens congressen, workshops of seminars.
– Een nog iets groter deel (71%) is actief op online netwerken.
– 5% van de ondernemers is niet van plan te gaan netwerken.
– Online netwerken is populairder dan ‘regulier’ netwerken, hoewel beide vormen tegelijkertijd worden ingezet.
Download de PDF van het onderzoek |
Wat doen online netwerkers?
Een kleine 60% van de ondernemers werkt regelmatig het eigen profiel bij, gaat actief op zoek naar nieuwe contacten en onderneemt andere initiatieven. Online netwerkers maken vooral gebruik van LinkedIn (91%).
Facebook (40%), Twitter (34%) en Hyves (30%) volgen op ruime afstand.
Op pad voor kennis en nieuwe ideeën
Kennis en nieuwe ideeën opdoen, contacten uitbreiden en extra omzet realiseren zijn de belangrijkste redenen om deel te nemen aan netwerkbijeenkomsten.
Wat kost netwerken?
Zowel in online als ‘regulier’ netwerken steken ondernemers gemiddeld twee uur per week. De jaarlijkse kosten voor online netwerken komen uit op ruim honderd euro per jaar. Deelnemen aan traditionele netwerkbijeenkomsten kost aanzienlijk meer: negenhonderd euro per jaar.
Wat levert het op?
60% van de ondernemers die op de traditionele manier netwerken, zegt dat hun omzet is verhoogd dankzij hun netwerkactiviteiten. Ze berekenen dit samen op 12,5% omzetstijging.
Ook voor online netwerkers is omzetstijging weggelegd. 20% van hen geeft aan dat de omzet met een kleine 9% is toegenomen.
Tips om effectief te netwerken
– Wederkerigheid
Bij netwerken draait het om wederkerigheid. Ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij. Vraag uzelf altijd eerst af wat u voor een ander kunt betekenen.
Lees ook: 5 tips om netwerken tot een succes te maken »
– Bouw online contacten op
Onze blogger Sandra Sanders vertelt hoe ze via LinkedIn aan opdrachten komt.
Lees haar blog: Virtueel netwerken »
– Presenteer uzelf kort en bondig
Kunt u in een paar zinnen uitleggen wie u bent en wat u doet? Maak een goede eerste indruk met een elevator pitch.
Lees ook: Nieuwe klanten binnen een minuut »