Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Online ondernemen in opmars

Online ondernemen in opmars

2 maart 2012
Mkb-ondernemers verwachten dat ze binnen 2 jaar meer dan 20% van hun omzet via internet zullen behalen. Dat blijkt uit onderzoek van De Zaak, samen met ING Economisch Bureau.

Lees het hele rapport hier
Online ondernemen in opmars – maart.pdf »

Kwart verkoopt online
Een kwart van de ondernemers in Nederland verkoopt producten of diensten online, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Dit zijn vooral bedrijven in de detail- en groothandel. Die verkopen goederen in hogere oplages die goed te verpakken en vervoeren zijn. Maatwerk is via internet wat lastiger te verkopen.

Naast de vele starters met een webshop, is de snelle groei van het aantal online kopers een grote stimulans. Steeds meer consumenten schaffen online kleding, elektronica en boeken aan, en doen dat ook buiten de openingstijden van fysieke winkels.

Omzetgroei
Ondernemers die al online producten of diensten verkopen verwachten een omzetgroei van 7 procentpunt. Gemiddeld verdienen deze ondernemers nu ruim een derde van de omzet online. Over twee jaar verwacht men dat dat bijna 43% zal zijn.

Het vergroten van het afzetgebied is voor deze online verkopende ondernemers de grootste uitdaging (63%), en een op drie (29%) denkt daarbij zelfs aan het buitenland.

Ondernemers die nu nog niet digitaal verkopen, verwachten over twee jaar ruim 15% van hun omzet online te realiseren, Het  aantal ondernemers dat zich aan verkopen via internet gaat wagen, zal de komende tijd dus nog verder toenemen.

5% niet op het web
Inmiddels zetten bijna alle ondernemers online kanalen in voor bedrijfsdoeleinden. Nog maar 5% van alle ondernemers is helemaal niet aanwezig op het web.

92% heeft een eigen website, 64% zet sociale media in (zoals Facebook en LinkedIn) en een derde maakt gebruik van andere platforms (zoals nieuwssites en zoekmachines) om klanten aan te trekken.

Ondernemers die zich nog niet wagen aan online verkoop van hun producten of diensten geven daarvoor als redenen een gebrek aan know-how en kapitaal op. Ook de mogelijkheden tot online betalen vormen een obstakel.

Bron: vandaagbesteldenmorgeninhuis.nl / acceptgiro-winkels.nl

Lees ook…