Pinterest ook voor ondernemers interessant

Pinterest ook voor ondernemers interessant

22 januari 2015
Voor ondernemers is het tegenwoordig essentieel om niet alleen offline, maar ook online je bedrijf te presenteren. Twitter en Facebook zijn het populairst, maar wel eens van Pinterest gehoord? Een groot online visueel prikbord, waar je met beeldmateriaal jouw zaak kunt profileren. Wat zijn de mogelijkheden? 

Volgende stap in je online uitingen?

Je hoort het wel vaker: een foto vertelt meer dan duizend woorden. Daar speelt Pinterest op in. Vanaf je internetbrowser op je computer of met de app op je smartphone kun je interessante afbeeldingen of video’s op je prikbord plakken. Andere gebruikers die je pins interessant vinden, kunnen die pins ‘liken’, van commentaar voorzien of jouw pins op hun eigen prikbord delen (een repin). Door pinboards van anderen te volgen, blijf je op de hoogte van andere gebruikers of andersom.

Vrouwen
In Nederland wordt Pinterest maandelijks door 1,375 miljoen Nederlanders bezocht. Vooral vrouwen (80%) weten Pinterest te vinden. Nederlandse ondernemers doen het goed op Pinterest. Zo heeft het van origine Amsterdamse April&May, gespecialiseerd in interieurstyling, ruim 4,5 miljoen volgers.

Ook Rian van Daalen van Design Fabrix gebruikt Pinterest om potentiële klanten te boeien, maar vooral om zelf inspiratie op te doen. “Daar haal ik ideeën vandaan voor nieuwe ontwerpen textiel, sieraden en andere accessoires die ik via mijn webshop verkoop. Ik doe nog geen onderzoek naar wat het me oplevert aan klanten of belangstelling, maar mijn aanwezigheid op Pinterest kan zeker geen kwaad.” 

Nieuw soort windowshoppen
Pinterestdeskundige Suzanne Wartenbergh probeert tijdens haar trainingen te laten zien dat het medium meer is dan slechts een zoveelste advertentiekanaal. “Pinterest is vooral onder vrouwen populair, vooral omdat ze er inspiratie willen opdoen. Op Pinterest vindt je van alles, van beeldmateriaal over hardlopen tot kleding en inrichting. Het leidt tot een nieuw soort windowshoppen: ben je bijvoorbeeld op zoek naar een leuk paar schoenen, dan kun je via een pin zó doorklikken naar de website. En dan heb je je klant zo goed als binnen.”

Niet alleen zorgt Pinterest voor nieuwe inspiratie, maar het genereert veel meer internetverkeer in de richting van jouw website, blog of online shop, weet Wartenbergh. “Pinterest is ideaal voor wat ze het ‘laaghangend fruit’ noemen: makkelijk binnen te halen klanten die geïnteresseerd zijn in je product of bedrijf. Iedere ondernemer in de retail zou Pinterest moeten overwegen. De juiste afbeeldingen kunnen potentiële klanten trekken die misschien niet eens je bedrijfsnaam kenden.”

Niet meer urenlang online zoeken
De Groningse Jolien Kadijk van kinderkamerstylist.nl ziet de voordelen van het sociale medium. “Als ik 4 jaar geleden ik naar inspiratie voor baby- en kinderkamers googlede, kwam ik amper leuke inspirerende beelden tegen. Tegenwoordig verzamel ik op Pinterest mijn favoriete stijlen en producten. Je kunt het zien als mijn eigen open archief. En omdat ik mensen en merken volg waarvan ik de stijl waardeer, komen automatisch de mooiste ‘pins’ voorbij. En ik hoef niet meer urenlang online te zoeken.”

Via Pinterest verzamelt ze relevant beeldmateriaal voor klanten die hun baby- of kinderkamer leuk willen inrichten. “Dit levert veel kliks op voor mijn website en dat is weer goed voor mijn ranking in Google. Op mijn site verwijs ik naar uiteenlopende webshops op het gebied van baby- en kinderkamers. Ik pin geregeld producten van hen, die link ik naar mijn eigen site. Dit levert mij extra kliks op en dus ook aandacht voor mijn webshop-members. Die verkopen hierdoor vervolgens meer van hun producten.”

3 tips van ‘Pindoctor’ Wartenbergh
‘Pindoctor’ Suzanne Wartenbergh heeft drie belangrijke tips voor ondernemers die met Pinterest aan de slag willen:

  • Maak een zakelijk account. Dat zorgt voor meer mogelijkheden aan de ‘achterkant’ van de website en geeft je toegang tot interessante statistieken. Zo kun je goed onderzoeken wat er goed gaat en wat minder goed loopt. Ook is Pinterest bezig om mogelijkheden tot adverteren uit te rollen.
  • Maak meer dan slechts een verkapte catalogus, daar zijn mensen niet naar op zoek. Het is en blijft een inspiratieplatform. Zorg voor boeiende, mooie plaatjes en kopieer niet zomaar je assortiment.
  • Gebruik de kracht van het beeld. Laat het beeldmateriaal meer vertellen over wie je bent. Zo bouw je een band op met je publiek en geef je hen het gevoel waar je voor staat en wat je verkoopt.

En een waarschuwing…..
Wat is de belangrijkste misser? “Als je op een pin doorklikt, wil je doorverwezen worden naar de pagina waar die afbeelding vandaan komt. Je kan na het plaatsen van een pin de url van de verwijspagina wijzigen. Maar pas daarmee op: het lijkt verleidelijk om een populaire pin naar jouw eigen webshop te linken, in plaats van de originele bron. Dat is irritatiefactor nummer 1, wanneer de bron niet klopt. Dat vinden andere pinners heel irritant en voor je het weet merken ze je aan als spammer.”

Lees ook:
– Wat is Pinterest? »
– 6 redenen om Pinterest te gebruiken » 
 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Wat zijn de voordelen van een online marketing bureau?

Met een optimale website indeling, een goede marketing strategie en een professionele uitstraling kan je jouw bezoekers overtuigen van jouw product/dienst. Een succesvolle onderneming is goed te vinden online, laat een positieve indruk achter, zorgt voor terugkerende bezoekers en uiteraard voor klanten.

Lees ook…