Plannen om een webwinkel te beginnen? Het advies van veel online experts: zoek een niche. Dat is niet alleen een goed begin om te leren hoe een webwinkel werkt, een niche is ook de manier om je te onderscheiden in een volle markt. Maar er is meer. 

Maak een succes van je webwinkel

Webwinkels zijn er te over en er komen er nog steeds meer bij. Opvallen tussen dat grote aanbod van online winkeliers wordt daarmee lastiger. Als je online toch je plek wilt veroveren en verkeer aantrekken dat conversie oplevert, is het slim om met een smal of specifiek product- of dienstenaanbod te beginnen. Waarom is het starten van een online winkel in een nichemarkt een goed idee?

 

Reden 1) Een scherpe focus is goed

Er komt veel op je af als startende ondernemer en je moet al veel regelen. Denk aan het afsluiten van verzekeringen, het opzetten van de webwinkel en het maken van een  goed administratie-systeem Een scherpe focus op het productaanbod is de sleutel tot meer online succes. Dat betekent namelijk dat je meer aandacht hebt voor minder. En dus meer tijd en mogelijkheden om wat je doet, goed te doen
 

Reden 2) Onderscheidend vermogen als specialist

Het is makkelijker om je te onderscheiden als je specialist bent. Als je alles weet over één onderwerp, kun je je daar sterk door profileren en is er een veel duidelijker boodschap om te communiceren. Maak gebruik van dat specialisme en laat je autoriteit zien. Gebruik het bijvoorbeeld op sociale media: in LinkedIn-groepen, of verspreid nieuws over je branche of product via    Facebook of Twitter.   egin een blog, maak je eigen e-book dat je kunt verspreiden, start een nieuwsbrief of organiseer workshops op je nichegebied.
 

Reden 3) Minder concurrentie en betere resultaten met zoekmachinemarketing

In een niche is er vaak minder concurrentie. Daarnaast kun je met meer specialistische informatie op je site veel gerichter inspelen op   zoekmachines Als je van al je producten goed beeld, relevante eigenschappen en achtergrondinformatie gebruikt, kunnen zoekmachines de inhoud beter op waarde schatten en indexeren. Dat levert een hogere plek op in de resultaten.
 

Daarnaast kun je met een specialistisch aanbod handiger gebruik maken van zoekmachinemarketing. Een voorbeeld is een heel specifieke zoekwoordencampagne. Je haalt wellicht minder verkeer naar de site dan een webwinkelier met een veel breder aanbod, maar de conversie (het aantal bestellingen van het verkeer) is waarschijnlijk wel hoger. Je bereikt tenslotte de doelgroep veel gerichter.

 

Tip: maak vooraf een plan om je niche te veroveren 

Zorg dat je van tevoren een    goed marketingplan   ebt met een duidelijke aanpak hoe je die niche gaat veroveren. Kies je bijvoorbeeld voor een productsoort, zoals biologische wijn? Of ga je voor een heel specialistisch product, als schroefbooraccu’s? Alleen een bepaald productaanbod is niet genoeg, bedenk heel goed hoe je daar het juiste publiek voor bereikt en geef daar veel aandacht aan.
 

En als je het succesvol beheren van een webwinkel eenmaal onder de knie hebt, is de stap naar een volgende webwinkel met een nichedienst of -product zo gezet.

 

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan

 

 

Doe de websitescan!

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…