Een e-mail of digitale nieuwsbrief sturen naar uw klanten, dat is toch zó 2008? Nee, e-mail is allesbehalve dood. 81 procent van alle marketeers verwacht dat e-mailmarketing dit jaar alleen nog maar meer aan belang wint. Het geheim van succesvolle e-mailmarketing.
Uit onderzoek van E-village onder 700 bedrijven blijkt dat marketeers e-mailmarketing 
steeds belangrijker vinden. 43 procent van alle marketeers beweert dit jaar meer te 
gaan investeren in e-mailmarketing. Bij 51 procent blijft het budget gelijk.
 
Er is een eenvoudige reden waarom veel bedrijven nog altijd marketing bedrijven 
via e-mail. Het werkt gewoon. E-mailmarketing is bijna veertig keer zo effectief als 
soortgelijke campagnes via Facebook en Twitter, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek van 
adviesbureau McKinsey. Maar waarom is e-mailmarketing zo effectief? Daar zijn met 
name drie redenen voor:
  1. De meeste bedrijven bereiken nog altijd meer (potentiële) klanten via e-mail dan via andere digitale kanalen.
  2. Ontvangers voelen zich persoonlijker aangesproken.
  3. Ontvangers gaan vanuit een e-mail eerder over tot een aankoop.
Ook voor mkb
E-mailmarketing werkt dus. Ja, zult u zeggen, voor grote bedrijven misschien. Maar e-
mailmarketing kan ook geschikt zijn voor kleine bedrijven. Zelfs als u minder dan 50 
medewerkers hebt. “Zonder twijfel”, zegt Laura Nuhaan, specialist op het gebied van 
e-mailmarketing. “Het hoeft helemaal niet groot, duur en moeilijk te zijn. Door klein te 
beginnen blijft het allemaal behapbaar”, weet ze. Nuhaan deed 10 jaar ervaring op 
in Sillicon Valley en is nu Chief Marketing Officer van
Webpower en docente aan de 
Beeckestijn Business School. “Als u start met e-mailmarketing, begin dan eerst met een 
pilot. De resultaten spreken voor zich.”
 
E-mailmarketing in Nederland
Van alle verzonden Nederlandse Electronic Direct Mails (EDM) komt gemiddeld 98,45% 
aan bij de ontvanger. De e-mails worden gemiddeld door 32,88% van de ontvangers 
geopend. 7,89% van de ontvangers klikt door naar een webpagina. (
Nationale E-mail
 
“Begin vandaag nog”
Erno Hannink is sinds 2006 actief met het helpen van coachingsbedrijven om meer 
klanten te werven via internet en sociale media. Twee jaar na de start van zijn bedrijf 
begon hij met het inzetten van e-mail om zijn doelgroep te benaderen.
Daar is hij duidelijk tevreden over, want op de vraag ‘Is e-mail marketing een dood 
paard?’ antwoordt Hannink gedecideerd: “Nee, zeker niet! Ik haal er het grootste deel 
van mijn klanten en het leeuwendeel van mijn omzet mee binnen.”
 
4 tips voor succesvolle e-mails
  1. Maak het persoonlijk
    Het open- en doorklikratio van je e-mail is beter als je de naam van de ontvanger of zijn bedrijf in de subjectline (onderwerpregel) gebruikt. 
  2. Maak het relevant
    Het volume aan verstuurde marketingmails blijft stijgen. U kunt opvallen door relevanter te zijn en de mails persoonlijk afstemmen op de interacties van de klant in het verleden. Hierdoor zul je betere resultaten krijgen.
  3. Maak het aantrekkelijk
    De vormgeving van je mail is minstens zo belangrijk als de inhoud. 88% van de ontvangers prefereert een HTML-opmaak boven een tekstversie. 65% wil liever plaatjes dan tekst.
  4. Zorg voor een goede (mobiele) landingspagina
    Denk verder dan uw e-mail. Aangepaste landingspagina’s verhogen de conversiegraad met ruim 25%. Zorg dat die pagina ook geschikt is voor mobiele gebruikers. Bijna de helft van de marketingmails wordt geopend op een mobiel apparaat en 61% van de mobiele gebruikers geeft aan niet te zullen terugkeren naar een site die moeilijk toegankelijk is op een klein scherm.

    (Op basis van onderzoeken van McKinsey en HubSpot.)

Lees ook:

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…