De nationale actieweek tegen ebola, het Glazen Huis voor serious request... Tegen het einde van het jaar is er altijd veel aandacht voor goede doelen.  Zou u daar als ondernemer aan mee moeten doen?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker, ook voor het mkb. 85 procent van de Nederlanders vindt het heel belangrijk dat bedrijven, in het bijzonder hun werkgever, iets terug doen voor de maatschappij, blijkt uit onderzoek van ING.

Voordelen
Inzet voor goede doelen heeft volgens dit onderzoek ook voordelen voor u als ondernemer. Werknemers voelen zich meer verbonden bij de onderneming, er wordt positieve energie gecreëerd en de activiteiten kunnen voor marketingdoeleinden worden ingezet.

Steeds meer bedrijven zetten hun personeel en bedrijfsmiddelen in, in plaats van simpelweg geld over te maken. Goede doelen profiteren van de ervaring en kennis, terwijl medewerkers ook hun horizon kunnen verbreden en zich met hun collega’s voor een nieuw doel inzetten. Dat maakt werknemers loyaler naar de organisatie, bevordert innovatief denken en de onderlinge samenhang in het bedrijf.

Niet koketteren
Maar pas op, inspanningen voor een goed doel leveren niet altijd direct winst voor uw organisatie op. “Het gaat mis als de insteek is om zelf beter van een actie voor het goede doel te worden. Het laatste wat u moet doen is koketteren met uw bijdrage,” zegt hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer hierover in Sprout.

Wel een goed voorbeeld is masseur Ad van Koppen uit Naaldwijk, die meehelpt aan de actie voor Giro 555 door de vrijwilligers in het belteam een gratis stoelmassage te geven. “We dragen graag een steentje bij, goede doelen steunen is altijd leuk,” vertelt zijn vrouw. “Ook bij bijvoorbeeld de Roparun is Ad actief. Leuk om te kunnen helpen, maar ook om mensen zo kennis te laten maken met stoelmassages.”

Zelf heeft hij er niets over de wereld ingestuurd, maar online specialist Jeroen de Boer van Crodaid twitterde over zijn actie. Dit zorgt voor positieve aandacht, zonder dat het opschepperig overkomt.

Wilt u zich inzetten voor een goed doel? Een aantal tips:

  • Verspreid het geld en de inspanningen niet: kies één helder doel waar uw bedrijf mee geassocieerd mag worden. Het liefst een concrete actie in de eigen omgeving of een specifiek project. Het voordeel is dat het doel ook meetbaar wordt. Het effect van uw inspanningen is dan zichtbaar.
  • Zorg dat uw ‘goede doel’ aansluit bij uw bedrijf. Als sportwinkel kunt u bijvoorbeeld een fonds steunen om kinderen uit armere gezinnen ook naar een sportclub te laten gaan, omdat het uw motto is ‘dat sport voor iedereen is’. Zo komen het bedrijfsdoel en het maatschappelijke doel mooi samen.
  • Betrek uw medewerkers bij de keuze en inzet voor een goed doel. Zo krijgt u maximale betrokkenheid en doet u meteen aan teambuilding
  • Communiceer over uw maatschappelijke activiteiten. Sociale media als Facebook en Twitter lenen zich hier uitstekend voor. Zorg er wel voor dat u niet overdrijft. Beweringen kunnen snel worden gecontroleerd en als u zich socialer voordoet dan u bent, zal het uw reputatie alleen maar schaden.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…