7,2 miljoen exemplaren van jóuw ontwerp, daar gaat je ondernemershart sneller van kloppen. Voor ondernemers Edgar Smaling en Carlo Elias van ontwerpbureau Smel uit Amsterdam is deze decembermaand de beste tot nu toe. De 140 miljoen kerstzegels die deze dagen volop op enveloppen worden geplakt, zijn namelijk door hen ontworpen. Smaling: "Dit opent deuren."

Voor het ontwerpen van de welbekende decemberzegels moet je gevraagd worden. Al in 2007 was er een eerste ontmoeting tussen Edgar Smaling en Carlo Elias van ontwerpbureau Smel en de adviseur visuele communicatie van PostNL, tijdens de opening van de KunstRAI dat jaar. “Het klikte,” blikt Edgar Smaling terug. “Hij werd geprikkeld door ons werk. Zag er iets in wat hij postzegelwaardig vond. Uiteindelijk wilde de adviseur het avontuur met ons aangaan, terwijl we nog nooit postzegels hadden ontworpen.”

Tien á vijftien postzegels geeft PostNL jaarlijks uit. Zomerzegels, valentijnzegels, noem maar op. De briefing voor deze decemberzegel was eenvoudig. ‘Een feestelijke, kleurrijke zegel die vrolijkheid en warmte moet uitstralen en een brede doelgroep moet aanspreken. Met een mooi velletje én sterke individuele zegels tot resultaat.’

20 mini-verhaaltjes
In de zomerperiode hebben Smaling en Elias samen wekenlang getekend, verscheurd en gekozen, tot er 20 zegels uit kwamen waar ze allebei volledig achter stonden en die voldeden aan de briefing. “We wilden dat elke zegel een mini-verhaaltje zou vertellen over een oerhollands tafereel. Dus zie je op de ene zegel oliebollen met poedersuiker en op de ander hertjes bij een slee in de sneeuw. Het verbindende element is dynamiek. Allemaal hebben ze iets ‘bewegends’. De vallende sneeuwvlokken op de ene zegel, de champagnebubbels op de andere.”

De decemberzegels zijn niet de eerste zegels die het duo heeft gemaakt voor PostNL. Zo hebben ze in 2009 de zomerzegel ontworpen en in 2012 de speciale Carrézegel, ter ere van het 125-jarige bestaan van het theater. “Maar de decemberzegel is toch extra bijzonder.” Smaling vervolgt: “Voor die eerdere zegels word je gevraagd als enige, bij de decemberzegel mogen altijd meerdere ontwerpers strijden om de eer en een voorstel maken.” Net voor de zomervakantie hoorden de ondernemers dat de klus voor hen was. “Een geweldige kans. Doorgaans zijn het de beste bureaus in Nederland die hiervoor gevraagd worden. Je moet je bedenken: 7,2 miljoen velletjes met onze zegels gaan rond door Nederland. 140 miljoen postzegels. Die gaan door zóveel mensenhanden.”

Samenspel
De ontwerpers runnen al veertien jaar samen ontwerpbureau Smel en zijn goed op elkaar ingespeeld. “Dit ontwerp was een volledig samenspel, elke zegel hebben we samen opgebouwd. De een is goed in kleurgebruik, de ander in details,” vertelt de ondernemer. Hij en Elias hebben nog twee vaste medewerkers in dienst en werken daarnaast met een breed netwerk aan copywriters, fotografen en webdevelopers. “Die kunnen we inzetten als een klus erom vraagt, we huren hen in op projectbasis.”

Gestolen zegels
En dan natuurlijk de grote vraag: levert deze klus Smel veel op? Smaling: “Het is een mooi stukje bewijslast en kan twijfelende klanten net dat zetje geven. En het opent deuren, misschien kunnen we hierdoor weer ándere opdrachtgevers aanschrijven.” PostNL doet volop marketing, via commercials en advertenties, maar Smaling en Elias doen ook zelf een ‘minicampagne’. “Laatst waren bijvoorbeeld voor tienduizend euro aan kerstzegels gestolen. Dan posten wij op Facebook dat we de ontwerpers van de ‘most-wanted postzegels’ zijn. En we posten elke week een paar postzegels met een mini-verhaaltje eronder op Facebook en Twitter.”

Voor andere ondernemers die zoiets willen bereiken, heeft Smaling advies. “Sowieso 200 procent inzet. Je moet altijd gaan voor kwaliteit en nooit schikken met minder. Pas als je zelf compleet achter je product staat, is het goed genoeg voor een opdrachtgever. Ten tweede: altijd vol enthousiasme in een project duiken. Ja, je moet de randvoorwaarden vastleggen, maar er moet ruimte blijven voor creativiteit. En als laatste zou ik willen adviseren om altijd lijnen open te houden. Soms kost het jaren voordat je een bepaalde klus binnenhaalt. Dus bel zelf af en toe even naar die ene klant, stuur een nieuwsbrief en laat je gezicht zien in het circuit.” Ik ben ervan overtuigd dat we deze opdracht te danken hebben aan ons enthousiasme en het feit dat we doen waar we in geloven.”

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…