Het duurt nog tot half december voordat het Glazen Huis in Haarlem officieel open gaat voor de jaarlijkse inzamelingsactie Serious Request van 3FM en het Rode Kruis. Afgelopen week hebben deze organisaties druk overlegd over hoe het mkb bij de actie betrokken kan worden.

Op de nieuwe site van Serious Request staan al wat voorbeelden van hoe ondernemers zelf hun eigen medewerkers kunnen betrekken bij inzamelingsacties. Ook Albert Diederik, een Haarlemse oud-ondernemer, dacht daarover mee. “In verschillende groepen hebben we zo’n 20 ideeën geopperd. Daarvan worden er 5 of 6 verder uitgewerkt. Vooral 3FM en het Rode Kruis waren er heel enthousiast over.”

Cupcakes
De brainstorm geeft ondernemers concrete handvaten voor acties binnen hun bedrijf. “Collega’s kunnen bijvoorbeeld tegen elkaar gaan fietsen of cupcakes bakken voor het goede doel. Of de werkgever zet bekertjes bij de koffieautomaat met daarop de oproep om een euro te doneren aan Serious Request. Dat soort initiatieven.”

“Het mkb in Haarlem is heel groot en van oudsher een belangrijke partner”, glundert Esther Brasser van Haarlem Marketing. “We hebben van 3FM en het Rode Kruis begrepen dat de participatie vanuit deze sector fors is toegenomen. Daarom hebben we besloten om eens goed te brainstormen en deze ondernemers met goede ideeën verder te helpen. Het worden typisch Haarlemse, eigen acties die je niet ergens anders zou treffen. Maar we willen meer laten zien dan alleen de Sint Bavokathedraal en de Haarlemse bloemenmeisjes.”

Participerende ondernemers zijn daarbij wel aan strenge regels gebonden. “Het is niet de bedoeling dat je voor je zaak Serious Request gaat uitbuiten als reclame”, weet Diederik. “Je mag de actie steunen, maar er niet actief reclame mee maken om je zaak extra op de kaart te zetten. Je mag het logo van 3FM of de actie niet bewerken. De regels daarvoor zijn op de website van 3FM te vinden.”

’s Avonds aan de slag
Diederik, die zelf vanuit zijn ontwerpbureau Perspekt Studios ondernemer is geweest, weet ook dat de zaak moet blijven draaien. “Je moet wel aan je winst denken. Een actie waarbij het bedrijf stil komt te liggen, dat kan niet bij iedereen. Het worden vooral acties in je vrije tijd of ’s avonds. Je zou winkeliers, kappers en andere ondernemers kunnen vragen om bijvoorbeeld ’s avonds te werken en hun opbrengst aan het goede doel te schenken. Of lever je kerstpakket in!”

Haarlem begin al langzaam te bruisen van enthousiasme voor Serious Request. “Het leeft al flink in de stad”, ziet ook Cynthia van der Heyden van het Rode Kruis. “We hebben nu al meer aanmeldingen van ondernemers dan ooit tevoren.”

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…