Er zijn tegenwoordig zo veel advertentiekanalen, dat het lastig kan zijn om de juiste te kiezen. Ga je voor Facebook, Google of Marktplaats of voor allemaal? Een overzicht van veelgebruikte kanalen en de voor- en nadelen.

Inhoudsopgave

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Als webwinkelier is je budget waarschijnlijk niet oneindig. Daardoor is het niet mogelijk om op alle kanalen aanwezig te zijn en moet je kiezen welke kanalen voor jou het meest rendabel zijn.

Facebook en LinkedIn

Populaire social media om op te adverteren zijn Facebook en LinkedIn. Op beide kanalen kun je doelgroepcriteria invullen, waardoor jouw advertenties alleen aan jouw doelgroep getoond worden. Binnen LinkedIn Ads kun je filters als bedrijfsgrootte en functie gebruiken en via Facebook Ads kun je jouw publiek onder andere filteren op regio, woonplaats en interesses.

Het grote verschil zit hem in het publiek op beide social media. LinkedIn is meer geschikt als je een B2B webshop hebt, want het is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Dit is ook gelijk het grootste nadeel: het is niet rendabel voor webshophouders die zich op consumenten richten.

Als je je op consumenten richt is Facebook veel geschikter. Ruim 60 procent van alle Nederlanders heeft een Facebookprofiel. Het nadeel aan dit sociale medium is echter dat mensen er (nog) niet komen om te kopen. De koopintentie is laag.

Google AdWords en Marktplaats Admarkt

Naast social media kun je ook kiezen voor advertenties via Google AdWords of Marktplaats Admarkt. De systemen werken grotendeels hetzelfde, alleen is AdWords veel groter en uitgebreider dan Admarkt. Daarom heb je voor AdWords behoorlijk wat kennis van Search Engine Advertising (SEA) nodig, daarnaast moet je er veel tijd insteken om het effectief te gebruiken. Als je de kennis en tijd niet in huis hebt, kun je een marketingbureau inschakelen.

Admarkt is eenvoudiger in gebruik. Doordat steeds meer mensen Marktplaats afstruinen op zoek naar nieuwe producten, is het een interessant kanaal geworden voor webwinkeliers. Bovendien zitten bezoekers van Marktplaats al in de koopfase, terwijl mensen op Google veelal nog in de oriëntatiefase zitten. Welke van beide kanalen het beste werkt, verschilt per webshop, product en advertentie. Daarom kun je het beste beide kanalen testen en kijken waar je het meeste rendement uit haalt.

E-mailmarketing en direct mail

Daarnaast heb je als webwinkelier de keuze tussen e-mailmarketing en direct mail. Als je een goed adressenbestand hebt, kan e-mailmarketing je veel opleveren. Maar met direct mail heb je meer kans om op te vallen. Tegenwoordig worden mensen bedolven onder de e-mails. Fysiek drukwerk als een envelop of folder springt dan meer in het oog.

Een voordeel van e-mailmarketing is dat de kosten erg laag zijn. Drukwerk laten maken voor een direct mail kan flink in de papieren lopen. Een nadeel van e-mailmarketing is dat de ontvanger uitdrukkelijk toestemming moet hebben gegeven voor het ontvangen van de mail.

Bol.com en Beslist.nl

Het is ook mogelijk je producten onder de aandacht te brengen via sites als Bol.com en Beslist.nl. Een groot verschil is dat je bij Bol.com alleen een bemiddelingsbijdrage betaalt per verkocht product. Bij Beslist.nl kun je er ook voor kiezen per klik te betalen. Bol heeft meer dan 5 miljoen bezoekers en Beslist heeft er 500.000. Daarmee is Beslist wel de grootste vergelijkingssite van Nederland. Wat veel webwinkeliers een nadeel vinden aan Bol.com is dat het een concurrent is van veel webshops.

Op basis van deze informatie kun je een eerste selectie maken. Ontdek wat werkt voor jouw bedrijf en welke kanalen het meest rendabel zijn.

Lees wat elke webwinkelier moet weten over het trekken van meer klanten naar je webwinkel met online adverteren.

Download nu de Keuzegids ‘Welke manier van adverteren past het best bij mij als webwinkelier?’

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…