Om te weten wat een online advertentie je oplevert, moet je deze doormeten. Dat is best een klus, maar met een beetje kennis kom je al een heel eind. Een uitleg.

Het belangrijkste begrip voor iedere webshophouder is Return on Investment (ROI), oftewel het rendement op je investering. Door je ROI te berekenen kun je exact achterhalen wat de investering in een online advertentie je oplevert. Je ROI is berekenen is niet moeilijk.
De som is als volgt:
(opbrengsten investering – advertentiekosten) / advertentiekosten x 100% = ROI.

 

Google Analytics

Je kunt de ROI van een online advertentie pas berekenen als je weet wat de advertentie teweeg heeft gebracht. In het cms (content management systeem – ‘de achterkant’) van jouw webwinkel kun je zien wat, wanneer en door wie er gekocht is. Maar je ziet niet hoe de klant in kwestie op jouw website terecht is gekomen. Om erachter te komen hoeveel klanten een advertentie naar jouw site brengt, kun je gebruikmaken van Google Analytics. Dit is een gratis dienst van Google waarmee je precies kunt zien wat mensen op jouw website doen, hoe lang ze er blijven, waar ze afhaken en hoe ze op jouw site beland zijn.

 

Urls

Om het effect van een advertentie te meten in Google Analytics, moet je ervoor zorgen dat het programma bezoekers herkent die via een advertentie binnenkomen. Hiervoor heb je per advertentie een aparte url nodig die Google Analytics de benodigde informatie geeft. Door extra informatie aan de url van een advertentie toe te voegen, maak je onderlinge verschillen tussen jouw advertenties inzichtelijk. Analytics kent verschillende variabelen die deze extra informatie mee kunnen geven. Deze variabelen worden parameters genoemd.

 

Parameters

Aan een advertentie-url kun je vijf parameters toevoegen, waarvan Bron, Medium en Campagne de belangrijkste zijn. Deze moet je verplicht invullen als je de resultaten in Analytics wilt zien. Bij Bron vul je de site in waarop de advertentie staat, bij Medium het gebruikte medium (bijvoorbeeld ‘socialmedia’) en bij Campagne gebruik je de campagne- of productnaam, promotiecode of slogan.

 

De url’s maak je in Google’s URL-maker. Na het invullen van de parameters ziet zo’n url er ongeveer zo uit:www.webshop.nl/?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_content=mountainbike&utm_campaign=zomer2015

Als je zo’n url aan je online advertentie linkt, wordt Google Analytics voorzien van informatie. Zo kun jij zien op welke advertenties het meest geklikt wordt en via welk kanaal bezoekers op jouw webshop terecht komen.

 

E-commerce

Met een extra meetcode kun je ook achterhalen waar transacties in jouw webshop vandaan komen. Hiervoor moet je twee dingen doen:

  • De optie E-commerce aanzetten in Google Analytics (Beheerder>Weergave>E-commerce-instellingen)

  • Een E-commerce trackingcode op je website plaatsen.

Dat laatste is geen makkelijke klus. In webshopsoftware als Magento is de code vaak standaard beschikbaar. Als je niet van dergelijke software gebruikmaakt, is het aan te raden iemand met verstand van html in te schakelen. De code wordt doorgaans geplaatst op de bedankpagina die de klant ziet na zijn bestelling.

 

Resultaten

De resultaten van je online advertentiecampagnes kun je terugvinden in:
Google Analytics>Acquisitie>Campagnes>Alle campagnes.
Als je de campagnetracking goed in hebt gericht, zie je hier de resultaten per advertentie. Als je E-commerce hebt ingeschakeld kun je ook precies zien wat je aan een advertentie verdiend hebt.

Het is best een klus en het kost tijd alles goed te begrijpen en toe te passen. Maar je kunt als webwinkelier heel veel uit Google Analytics halen.

Lees wat elke webwinkelier moet weten over het trekken van meer klanten naar je webwinkel met online adverteren.

Download nu de Keuzegids ‘Welke manier van adverteren past het best bij mij als webwinkelier?’.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…