Een webwinkel openen is tegenwoordig niet zo moeilijk, maar om deze succesvol te laten zijn moet je kennis in huis hebben. Én slim omgaan met marketing, zo bewijst het succes van online lampenshop Lamp123.nl.

Lampenfamilie
Voor Martin van Zelst (25), was het een uitgemaakte zaak dat hij in de lampen ging. Van Zelst: “Mijn opa werkte vroeger bij een groothandel in lampen, mijn vader had een lampengroothandel en heeft nu een lampenwinkel in Heemstede. Zelf heb ik als klein jongetje ook altijd in de winkel geholpen. Het was voor mij dus een logische stap door te gaan in de wereld die ik zo goed ken.” 

Martin besloot vier jaar geleden na stevige discussies met zijn toen nog internetschuwe vader om toch een webshop te beginnen. Lamp123.nl was geboren en bleek direct succesvol. “Ik begon eenvoudig met een tiental lampen op de site. Tot mijn verbazing werden deze binnen no-time verkocht. Inmiddels staan er vierduizend producten online, heeft de jonge ondernemer zijn baan bij een Amsterdamse lampenwinkel opgezegd om zich fulltime te focussen op de online verkoop en werken er dagelijks nog drie andere mensen mee aan het succes van lamp123.nl.

Weten waar je het over hebt
Het succes van zijn webshop schrijft Van Zelst toe aan het feit dat hij kwalitatief goede lampen tegen een zeer scherpe prijs en met een snelle levertijd verkoopt. “Omdat ik al zo jong geïntroduceerd werd in de wereld van de lampen, weet ik waar ik het over heb en wie de beste producenten zijn. Het contact met die producenten is heel belangrijk. Regelmatig ben ik dan ook te vinden in Milaan, waar mijn meeste leveranciers zitten. Zelf heb ik daar in het verleden zes maanden gewerkt in een lampenfabriek.

Nieuw hoeft niet duur te zijn
Sinds twee jaar adverteert Van Zelst via Marktplaats Admarkt. “Ik was op zoek naar goedkope advertentiekanalen in verband met de lage marges die ik hanteer. Dit bleek een goede zet. Admarkt biedt mij net dat duwtje in de rug dat ik nodig heb om te groeien. De doelgroep van Marktplaats heeft de intentie te kopen en door de unieke combinatie van prijs, kwaliteit en snelle levertijd, kiezen veel Marktplaats bezoekers voor mijn nieuwe producten. Via Admarkt kan ik ook analyseren waar veel vraag naar is binnen mijn branche. Zo kan ik gericht en goedkoop advertenties plaatsen, houd ik de kosten laag en is het rendement hoog. Hij werd zelfs voor zijn succes beloond met een Admarkt Topaward 2015, in de categorie jonge ondernemer.

Over de grens
Van Zelst ziet de toekomst zonnig in, maar is ook realistisch: “Ik vind het lastig om ver vooruit te kijken. Ik vind het vooral belangrijk dat we flexibel blijven om zo te kunnen reageren op vragen uit de markt.” Nederland wordt zo langzamerhand wat klein voor de ambitieuze Heemstedenaar: “Naast het vergroten van de markt in Nederland, kijken we ook naar het buitenland. We exporteren al regelmatig naar België, Finland, Griekenland en zelfs Nieuw-Zeeland. Toch wil ik niet te snel groeien. Je wilt de bestaande klanten wel met aandacht en goede service blijven bedienen. De after sales is minstens zo belangrijk als de sales. Hiermee houd je tevreden klanten”. 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…