Een goed opgestelde onderwerpregel van een e-mailbericht kan het verschil maken tussen een geopende of ongeopende nieuwsbrief of commerciële aanbieding van uw bedrijf. Hoe maakt u een onderwerpregel die optimaal opvalt in de inbox van de ontvanger? 12 tips.

1. Maak direct duidelijk wat de ontvanger aan uw bericht heeft
Ga ervan uit dat de ontvanger van uw bericht dagelijks een berg e-mail ontvangt en weinig tijd heeft. Een goede onderwerpregel stelt hem in staat om de berichten in de inbox te filteren en snel te bepalen welke interessant zijn en welke niet.

Maak dus direct duidelijk wat de ontvanger aan het bericht heeft. Welk voordeel biedt u hem? Welke onmisbare informatie moet hij lezen?

Ter inspiratie:
– 11 tips voor een lagere energierekening
– Dit gaat u merken van de nieuwe regels voor e-mail

2. Gebruik de AIDA formule
De AIDA-formule is een hulpmiddel voor het opstellen van effectieve reclameboodschappen. De afkorting staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Deze formule kunt u ook gebruiken voor een onderwerpregel: stel hem zo op dat hij de aandacht (Attention) van de ontvanger wekt en hij het bericht opent (Action).  

3. Personaliseer de onderwerpregel
Spreek bestaande klanten op een persoonlijke manier aan in de onderwerpregel. U kunt e-mail bijvoorbeeld ook inzetten om klanten van belangrijke informatie te voorzien over wat ze bij u gekocht hebben. ” Mijnheer Jansen, uw auto is weer toe aan een grote beurt”.

4. Gebruik woorden die werken
Er zijn woorden die het standaard ‘goed’ doen in een onderwerpregel. Met dergelijke signaalwoorden speelt u in op behoeftes van de ontvanger, zoals geld en tijd besparen en risico’s vermijden.

Enkele voorbeelden: bespaar, veilig, nieuw, beste, verlaag, verhoog, optimaliseer, verbeter.

5. Vermijd spamgevoelige woorden
Het woord ‘gratis’ speelt natuurlijk perfect in op de behoefte om geld te besparen, maar als u dit in een onderwerpregel gebruikt, komt uw bericht mogelijk niet door het spamfilter.

Lees meer over het maken van een spamvrij e-mailbericht »

6. Gebruik de juiste tone of voice
Zorg dat de tone of voice in de onderwerpregel hetzelfde is als in andere bedrijfsuitingen, zoals uw website en brieven. Hoe spreekt u klanten normaal gesproken aan? Met ‘u’ of ‘jij’?

7. Maak de onderwerpregel niet te lang
Er is geen wet van Meden en Perzen voor de optimale lengte van een onderwerpregel, maar zorg er in ieder geval voor dat hij niet wordt afgebroken in de inbox. Gaat uit van ongeveer 40 tot 50 tekens (inclusief spaties).

8. Schrijf actief
Vermijd zinnen met ‘kunnen’ en ‘worden’. Schrijf actief, dan blijft de onderwerpregel compact. Bijvoorbeeld: ‘Hier tankt u 5% goedkoper’.

9. Laat anderen de onderwerpegel lezen
Een simpele manier om te bepalen of een onderwerpregel duidelijk genoeg is opgesteld. Is de boodschap duidelijk, roept het geen vragen op?

10. Verplaats u in de ontvanger
Zou u door de onderwerpregel die u heeft gemaakt het bericht openen?

11. Test…
Maak twee varianten van een onderwerpregel. Bepaal dan welke het beste werkt door uw bericht met variant 1 naar een klein aantal klanten te sturen en variant 2 naar een andere klanttestgroep. De onderwerpregel die het hoogste aantal geopende berichten oplevert, gebruikt u daarna voor het totale adressenbestand.

12. … en evalueer
Ga na welke onderwerpregels van uw berichten over een bepaalde periode goed gewerkt hebben, en welke minder. Dit biedt houvast bij het maken van onderwerpregels voor nieuwe mailings.

Lees ook:
Hier moet u rekening mee houden als u reclame maakt met e-mail »
8 tips om uw mail goed af te leveren »
Checklist professionele zakelijke teksten »

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…