Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
ING: Retailers zonder sterke webwinkel nauwelijks in staat tot groei

ING: Retailers zonder sterke webwinkel nauwelijks in staat tot groei

24 oktober 2011
Een sterke aanwezigheid online is een voorwaarde voor retailers om te kunnen blijven groeien. Dat stelt het Economisch Bureau van ING. De tijd dat de online verkoop als de winkel ernaast wordt beschouwd is voorbij. Lees het hele rapport hier.

Detailhandel heeft het moeilijk
De Nederlandse detailhandel heeft het moeilijk en slaagt er amper in om uit het dal te klimmen waar de sector sinds de recessie in zit. Er is wel hoop op verbetering. Zo blijkt dat retailers die een sterke online aanwezigheid hebben de groei kunnen vasthouden omdat consumenten steeds vaker online winkelen en steeds meer online uitgeven. Dit blijkt uit onderzoek van het Economisch Bureau van ING.

De detailhandel wordt getroffen door de nog altijd zeer hoge grondstofprijzen de marges naar beneden drukken. Daarbij wordt de consument geconfronteerd met koopkrachtverlies.

Download het rapport
Detailhandel komt nauwelijks vooruit – juni 2011 » (PDF)

Groei wel online
Er zijn bedrijven in de detailhandel die desondanks groeien. Deze bedrijven hebben dit vaak te danken aan de kracht van het merk online. Uit het onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat grote spelers in e-commerce steeds vaker een hoge positie innemen in de ranglijsten voor sterke detailhandelmerken. Het gaat in Nederland dan bijvoorbeeld over Bol.com, Wehkamp en Albert Heijn.

“De toename van het online winkelen maakt het steeds lastiger voor traditionele fysieke detailhandel om te concurreren,” zegt Marcel Peijs, hoofd retailbedrijfsklanten bij ING.

“Deze bedrijven moeten zich goed realiseren dat het beeld dat de consument van hun merk hebben ook steeds vaker online wordt bepaald.”

Achterstand moeilijk in te lopen
Een aantal van de traditionele merken heeft de weg naar een succesvolle online strategie gevonden. “Toch zijn er ook veel bedrijven die hierbij achterlopen, en die snel forse stappen moeten zetten om deze achterstand in te halen. De tijd dat de online verkoop als de winkel ernaast wordt beschouwd is voorbij. Deze achterstand wordt steeds moeilijker in te halen,” zegt econoom Max Erich van het ING Economisch Bureau.

Naast professionalisering begint ook schaalgrootte een rol van betekenis te spelen. “Meer omzet en schaal stelt e-tailers bijvoorbeeld in staat om de mediabudgetten te laten stijgen en hun naam nog sterker op de kaart te zetten,” aldus Marcel Peijs.

Lees ook…