Succesvol ondernemen op een volle markt

24 oktober 2011
De meeste markten zijn overvol. Denk bijvoorbeeld aan de kledingbranche, waar het een komen en gaan is van winkels. Toch hoeft een bomvolle afzetmarkt geen probleem te zijn. Vijf tips om u te onderscheiden van de concurrentie.
Succesvol ondernemen op een volle markt

Zoek een niche
Kleine bedrijven zijn geregeld succesvol op een volle markt door een verwaarloosde niche te bedienen. Een goed voorbeeld is hippe kleding voor zware mensen. Hoe vindt u zo’n niche? Dat kan bijvoorbeeld door klanttevredenheidsonderzoek. Zo komt u erachter wat uw klanten van uw huidige dienst vinden en, belangrijker, wat ze nog missen. In deze checklist leest u meer over hoe u uw bedrijf uniek maakt.

Specialiseer u
Over het algemeen betekent een specialisatie dat u extra diensten kunt aanbieden en aantrekkelijker wordt voor bestaande klanten. Een maatschappelijke ontwikkeling leent zich goed voor een specialisatie van uw diensten. Bijvoorbeeld: in Nederland vestigen zich steeds meer Poolse ondernemers. Sommige accountants springen hier slim op in door Pools te leren.

Leer en innoveer  
Neem uw diensten of productieproces eens onder de loep. Wat kan er beter of efficienter? Neem ondernemer Martien Markus. Met zijn kleine stroopwafelbakkerij voert hij enorme innovaties door. Hij gaat regelmatig tussen de machines van zijn bedrijf zitten en bekijkt aandachtig de processen die zijn wafels doorlopen. Om vervolgens als een moderne Willie Wortel zijn machines te verbeteren. Meer over innovatie leest u in dit artikel.

Wat willen uw klanten?
Ook een optie om u te onderscheiden, is het aanpassen van uw producten en diensten aan de speciale eisen van uw individuele klanten en opdrachtgevers. Hoe beter u weet waar uw klant behoefte aan heeft, hoe beter u daarop kunt inspelen. Een handige methode is Customer Relationship Management (CRM).

Snelheid en capaciteit
In een volle markt is tijd belangrijk. Vraag uzelf af hoe snel u kunt leveren, hoe u eventuele wachtlijsten wegwerkt en hoe uw planning beter kan. Daarnaast is capaciteit een belangrijke factor. Bijvoorbeeld om ‘s nachts en in de weekenden te werken. Kennemer Uitzendorganisatie is een uitzendbureau voor werknemers uit Europa. Het onderscheidend vermogen van dit bedrijf, zit hem in het feit dat ze elke moment van de dag genoeg personeel beschikbaar hebben voor opdrachten. Zelf’s nachts zijn ze in staat om nog voor de ochtend een werkploeg te leveren.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Lees ook…