Affiliate marketing: dat betekent geld verdienen met online advertenties. Niet alleen voor uw eigen producten, maar ook die van anderen. In nummer 3 van ons tijdschrift vertellen twee succesvolle ondernemers over wat het hen heeft opgeleverd. Wilt u dat ook? Zó begint u ermee.

Inhoudsopgave

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Verdienen als affiliate

Affiliate marketing klinkt misschien als een moeilijke Engelse term, maar het betekent eigenlijk gewoon samenwerken. Adverteerders en affiliates (ook wel webmasters of publishers genoemd) worden partner om samen meer mensen te bereiken.

De eenvoudigste manier om te beginnen als affilliate is door op uw bedrijfswebsite advertentieruimte te verkopen in de vorm van links of banners. Bijvoorbeeld een bouwbedrijf dat links plaatst van aanbieders van verf en andere gerelateerde producten of diensten. Als u dit goed aanpakt kan het veel geld opleveren. Er zijn zelfs bedrijven die meer verdienen als affiliate dan met hun eigen product.

Populaire branches waarin affiliates opereren zijn onder meer reizen, elektronica, computers en software, retail, auto en online veilingen.

Maar hoe vindt u bedrijven die voor u als affiliate willen optreden? Met een zogeheten affiliateprogramma gaat dit heel makkelijk en snel. U meldt zich aan bij een van de vele partijen die affiliatenetwerken faciliteren, zoals bijvoorbeeld Daisycon en Tradedoubler.

Via het netwerk waarbij u zich aansluit, krijgt u een overzicht van alle banners, tekstlinks en andere vormen van internetadvertenties. U geeft aan van welke adverteerders u zou willen plaatsen. Als de adverteerder uw website goedkeurt, zet u de advertenties met behulp van de techniek die het netwerk biedt op uw website. Vervolgens wacht u rustig af tot de advertentie-inkomsten binnenrollen.

De betaling en alle administratie verlopen via het affiliatebedrijf, dat ook advies geeft over de juiste aanpak. Wilt u zich niet aansluiten bij een netwerk, dan kunt u zelf bedrijven benaderen om afspraken te maken over het plaatsen van banners en links. Er zijn ook adverteerders die zelf een affiliate- of partnerprogramma hebben opgezet.

Waar u rekening mee moet houden:

  • Zorg dat het product of de dienst van de link die u opneemt, aansluit bij uw website en doelgroep.
  • De adverteerder waar u voor kiest moet als vanzelfsprekend een verkoopbaar product hebben, een kwalitatieve campagne met goed banner- of linkmateriaal en een deugdelijke website. Als u verwijst naar een pagina die er slecht eruitziet of niet werkt, dan doen de bezoekers die u doorlinkt er niks mee en verdient u er ook niets aan.
  • Om een programma zo effectief te laten verlopen voor alle betrokken partijen is het van belang om actuele acties aan te bieden en te promoten.
  • Als uw website weinig bezoekers heeft loont het waarschijnlijk niet de moeite om met affiliate marketing te beginnen. Logischerwijs kunt u dan ook maar weinig bezoekers doorverwijzen en zult u veel inspanningen moeten verrichten om uw doel te bereiken.


Het is ook mogelijk om contentpagina’s of overzichtspagina’s speciaal op te zetten om aan affiliatemarketing verdienen. Dit soort websites zijn indexsites zoals startpagina’s, shoppingsites, prijsvergelijksites of websites gericht op een specifiek onderwerp. Zoals acceptgiro-winkels.nl  www.merkkledingwinkels.nl, www.onestopshop.nl, www.digidier.nl of reizen.startpagina.nl.

Adverteren via affiliates

Ook lucratief en laagdrempelig: affiliate marketing gebruiken om uw eigen online reclame breder te verspreiden. Vooral webwinkels maken al veel gebruik van deze vorm van online adverteren.
De meest eenvoudige manier om te beginnen is wederom uzelf aanmelden bij een van de vele affiliatenetwerken. U kunt ook zelf een affiliateprogramma opzetten, maar daar heeft u wel technische kennis voor nodig én de tijd om het programma te onderhouden. 

Waar u rekening mee moet houden:

  • Een affiliatenetwerk vergt tijd. Affiliate marketing is een langetermijninspanning van beide kanten. Zeker bij de start van een programma is het slim om extra tijd en aandacht te besteden aan uw promotiemateriaal en de affiliates waar u mee samen wilt werken. Houd in uw achterhoofd dat een netwerk altijd klein begint en dat het groeit met de tijd. Niemand heeft in één keer een heel groot netwerk.
  • Verscheidenheid in promotiemateriaal is erg belangrijk. Affiliatebedrijven bieden u de tools om het materiaal aan te maken.  Hoe relevanter de advertentie, hoe hoger de kans dat u er nieuwe klanten mee binnenhaalt.
  • Een veelgehoord advies is om te investeren in de relatie met affiliates en goede contacten te onderhouden. Affiliates zijn in feite resellers van uw product of dienst. Dit kan betekenen dat u een hogere vergoeding betaalt dan u bij andere adverteerders zou doen, een extra premie of cadeau geeft bij 10 verkochte producten, of bijvoorbeeld een bijeenkomst met de affiliates organiseert.


Kosten en vergoedingen

De vergoedingen die online adverteerders aan hun affiliates betalen zijn op basis van no cure, no pay. U betaalt pas als het iets oplevert, ofwel als een (potentiële) klant wordt doorgelinkt naar uw website, of iets bij u koopt of aanvraagt. De affiliate krijgt in ruil een deel van de opbrengst. Het klinkt misschien gek om een deel van uw winst weg te geven, maar zonder de affiliate had u deze klant niet gehad.

Aan een affiliatebedrijf betaalt u meestal opstartkosten, een vast bedrag per maand en percentage van de opbrengst. Deze kosten verschillen per bedrijf. Het affiliatebedrijf incasseert de kosten bij de adverteerder (meestal via een vast bedrag in voorschot) en zorgt dat de affiliates het op hun rekening krijgen.

De meest voorkomende vergoedingen voor affiliates zijn:

  • Per click (keren dat er op de advertentie wordt doorgeklikt);
  • Per transactie (een bezoeker klikt door en doet een bestelling bij de adverteerder);
  • Per lead (een bezoeker vult een aanvraag in, bijvoorbeeld voor een folder, nieuwsbrief of offerte op de website van de adverteerder).


Tips:

  • Veel adverteerders bieden een combinatie van vergoedingen aan, omdat dit het meest aantrekkelijk is voor affiliates. Ze kunnen dan op meerdere manieren aan u verdienen. Adverteerders moeten rekening houden met de concurrentie binnen een netwerk. Affiliates kunnen namelijk commissiemodellen vergelijken en baseren daar vaak hun keuze op: wat het meeste oplevert wordt het snelst geplaatst.
  • Reserveer geen vast bedrag voor affiliate marketing, want dan moet u stoppen of het budget aanpassen als het op is. Het is verstandiger om te bepalen welk deel van de opbrengst u maximaal weg wilt geven, bijvoorbeeld maximaal 10 euro voor een bestelling die u 50 euro oplevert. In dat bedrag kunt u ook de kosten die u aan het affiiliatebedrijf kwijt bent verwerken.
  • Hoewel het grootste deel van de opbrengst van affiliate marketing meetbaar is, zitten er ook indirecte opbrengsten bij. Het is ook een vorm van reclame die de naamsbekendheid verhoogt. Immers, niet alle klanten bestellen direct online, maar bellen u nadat ze de advertentie online hebben gezien, of ze komen het product gewoon bij uw bedrijf kopen.


Bezint eer gij begint

  • Als u niet wilt groeien
    Het doel is namelijk om samen met anderen groei na te streven.
  • Als u de groeiende vraag niet aankunt
    Bijvoorbeeld omdat u niet voldoende producten op voorraad heeft, of omdat u een zzp’er bent die   diensten verleent en er 20 aanvragen per week binnenkomen terwijl u er maximaal drie per week aan kunt nemen.
  • Als u alleen lokaal opereert
    In een affialiate netwerk zitten vooral landelijke websites. Het is nog lastig om goed regionaal of lokaal te adverteren. Een webwinkel of een bedrijf dat een nationaal product verkoopt heeft hier geen last van.
  • Als u geen goed product heeft
    Het is geen wondermiddel. Een moeilijk verkoopbaar product is voor affiliates niet aantrekkelijk om op hun website te plaatsen. U zult alles uit de kast moeten halen om ze over te halen, zoals buitensporig hoge vergoedingen.


Met dank aan:
Marko Dobroschelski, mede-eigenaar Daisycon
Marloes Wardenier, communicatiemanager Tradedoubler
Vincent Heidinga, mede-eigenaar Clansman BV
Geert Parlevliet, www.fuerteventura.nl

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…