Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Zo komt u aan e-mailadressen

Zo komt u aan e-mailadressen

24 oktober 2011
E-mail biedt een schat aan mogelijkheden om uw bedrijfsresultaat te verbeteren. Het is een effectief en relatief goedkoop middel, inzetbaar voor verschillende doelen. Maar dan heeft u wel eerst e-mailadressen nodig. Er zijn genoeg manieren om die te verzamelen.

Veel bedrijven bieden klanten de mogelijkheid op de hoogte te blijven van nieuws en acties, bijvoorbeeld met een elektronische nieuwsbrief.  Stimuleer klanten om zich hiervoor aan te melden: bied een online inschrijfformulier aan, dat makkelijk te vinden is op uw website. Vanzelfsprekend op de homepage, maar ook op productpagina’s van een webwinkel. Houd het formulier simpel: vraag niet te veel gegevens, want dan haakt men vaak af.  

Benut zoveel mogelijk contactmomenten
Uw bedrijf komt op allerlei manieren in contact met klanten en prospects. Tijdens verkoop- of telefoongesprekken kunt u veel gegevens verzamelen. Eindig een acquisitiegesprek bijvoorbeeld met de vraag: “Mogen wij u op de hoogte houden via onze digitale nieuwsbrief?”. 

Er zijn nog meer mogelijkheden. Denk aan:  

– Zakelijke correspondentie U kunt op offertes, orderbevestigingen en facturen verwijzen naar uw elektronische nieuwsbrief. Verstuurt u facturen elektronisch? Plaats daarin een link naar het aanmeldformulier. Gebruikt u een elektronische handtekening in uw e-mails? Neem in deze handtekening ook een link op naar uw nieuwsbrief.

– Evenementen Als u deelneemt aan een beurs, zorg er dan voor dat op uw stand inschrijfformulieren liggen waarop prospects hun gegevens kunnen invullen en aangeven of ze uw nieuwsbrief willen ontvangen. Of plaats een grote schaal waarin mensen hun visitekaartjes kunnen achterlaten. Geef ze wel een reden dit te doen: biedt mensen de kans iets te winnen of geef iets gratis weg.  
Benader deze mensen later met de vraag of zij geïnteresseerd zijn in het ontvangen van informatie over uw bedrijf.

Let op! Houd wel rekening met de wettelijke regels van e-mail versturen » 

– Commerciële uitingen Als u op meerdere manieren reclame maakt, kunt u de verschillende uitingen op elkaar afstemmen. In folders en brochures verwijst u naar uw website en de mogelijkheid om uw nieuwsbrief aan te vragen.

– Receptie van uw bedrijf Ontvangt u regelmatig klanten in uw bedrijfspand? Leg dan bij de receptie of balie formulieren waarop ze hun gegevens kunnen invullen.

– Bestaande contacten Binnen uw eigen organisatie vindt u ook een rijkdom aan e-mailadressen. Iedere medewerker heeft zijn eigen netwerk en bovendien al regelmatig contact met klanten en prospects. Breng de intern aanwezig adressen samen in één database en informeer vervolgens of men uw nieuwsbrief wil ontvangen.  


Niet te veel gegevens vragen
Maak het mensen die zich willen aanmelden voor uw nieuwsbrief makkelijk. Vraag niet om te veel gegevens. Aan een naam en een e-mailadres heeft u al voldoende om de klant uw nieuwsbrief te sturen. Daarna kunt u altijd nog meer informatie vragen.

Met dank aan Michael Linthorst van Copernica Marketing Software in Haarlem

Lees ook…