Een product dat u van een leverancier afneemt, voldoet niet. Gevolg: u moet zelf extra kosten maken om úw klant tevreden te stellen. Bij de leverancier krijgt u nul op rekest als u daarvoor compensatie eist. Hoe gaat u hiermee om en: wat kunt u doen om dit te voorkomen?

Vraag aan De Zaak Advies:
“Ik heb een allround reclamebedrijf, dat onder meer auto’s belettert. Onlangs heb ik voor een klant een bestelauto beletterd met spiegelfolie. Na enige tijd liet de folie los, die krulde op. Ik was ervan overtuigd dat ik het materiaal op de goede manier heb aangebracht. Uiteraard reclameerde ik bij de leverancier. Deze bleek echter niet van plan aan een oplossing mee te werken.

“Je hebt de folie verkeerd aangebracht”, was hun kant van het verhaal en ik kreeg een paar meter nieuwe folie als genoegdoening aangeboden. Dit vond ik te mager. Ik vond dat de leverancier óók de kosten voor het verwijderen van de folie en het opnieuw beletteren moest betalen. Ik kreeg echter geen voet tussen de deur.”

Antwoord
Wat in dit geval van belang is, zijn de algemene voorwaarden van de leverancier. Bij levering van de folie had u kunnen nagaan wat er in de garantiebepalingen staat. Als u had vastgesteld dat daarin niet staat dat de leverancier in dit soort gevallen ook de kosten voor het verwijderen en opnieuw aanbrengen van de folie vergoed, dan had u daar bezwaar tegen kunnen maken. Vervolgens had u kunnen proberen om hier apart iets over te bedingen.

De enige manier om nu uw gelijk te proberen te krijgen, is een gerechtelijke procedure, maar dat kost vaak meer dan het oplevert. Het is natuurlijk niet denkbeeldig dat leveranciers daar op aansturen. 

Het zal waarschijnlijk ook lastig zijn om te bewijzen dat er iets mis is met de folie. En: hoe bewijst u dat u de folie goed heeft aangebracht? Op zich verstandig dat u bent overgestapt naar een andere leverancier, maar bedenk dat ook die kan stellen dat u folie verkeerd heeft aangebracht, mocht het onverhoopt weer misgaan met het geleverde materiaal.

Auteur: De Zaak – Edwin Bouwman

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…