Veel ondernemers gaan zelf aan de slag met het opstellen van algemene voorwaarden. Niet altijd is duidelijk wat daar in moet staan. Hoe zit het bijvoorbeeld met bedenktijd? En waar kun je nog meer aan denken als je zelf de 'kleine lettertjes' opstelt?

Vraag

Deze vraag werd aan De Zaak Advies voorgelegd:
“Ik ben momenteel bezig met het opstellen van algemene voorwaarden. Op een of andere manier ben ik daar nooit aan toegekomen. Druk. Druk. Druk. Ik vraag me af of ik in de algemene voorwaarden iets moet opnemen over bedenktijd voor de producten die ik verkoop. En waar kan ik nog meer aan denken?”
 

Antwoord 

Antwoord van Bauco van der Meulen, adviseur bij De Zaak Advies:
“Bedenktijd geldt alleen bij verkoop op afstand aan consumenten. Een consument die iets in een webwinkel of via de telefoon aanschaft, heeft zeven dagen de tijd om het product terug te sturen. De gedachte hierachter is dat men het gekochte van tevoren niet goed heeft kunnen bekijken. Volgend jaar wordt deze termijn hoogstwaarschijnlijk opgeschroefd naar veertien dagen. Als je jouw producten niet op afstand verkoopt, is bedenktijd dus niet van toepassing.”

Doe zelf voorwerk
“Ik adviseer ondernemers die zelf algemene voorwaarden opstellen om hier toch altijd een deskundige voor in te schakelen, al is het alleen maar om het zelf gemaakte eindresultaat te controleren. Dit kan wel aardig in de papieren gaan lopen. De kosten kun je in de perken houden door eerst zelf wat voorwerk te doen. Denk goed na over wat je in de algemene voorwaarden wilt opnemen. Kijk ook eens wat er in de kleine lettertjes van concurrenten staat. Dan is voor de deskundige al duidelijk wat je wilt.”

Leveren aan consumenten
“Voor ondernemers die aan consumenten leveren, is het zeker van belang een expert in te schakelen. Aan overeenkomsten, en dus ook aan algemene voorwaarden met consumenten worden namelijk zwaardere eisen gesteld. Dat betekent dat in de kleine lettertjes geen bepalingen mogen staan die ‘onredelijk bezwarend’ zijn, zoals het op voorhand uitsluiten van alle aansprakelijkheid of het eenzijdig doorvoeren van prijsverhogingen gedurende de looptijd van een overeenkomst.”

AV: ter hand stellen en deponeren
“Om de geldigheid van algemene voorwaarden te garanderen, moeten ze ‘ter hand van de klant’ zijn gesteld. De eisen daarvoor wisselen nogal. Het meest duidelijk en gegarandeerd veilig is om jouw algemene voorwaarden altijd mee te sturen met een offerte en er in de offerte altijd naar verwijzen. Het is ook aan te bevelen je algemene voorwaarden te deponeren bij de Kamer van Koophandel, of bij de rechtbank.”

 
 
 
Auteur: De Zaak – Edwin Bouwman
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Lees ook…