Iedere ondernemer is verplicht een boekhouding bij te houden. Hoe uw administratie eruit ziet mag u zelf bepalen, maar u moet er wel voor zorgen dat er voldoende "bewijskracht" is om een controle door de fiscus zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat gaat verder dan de balans en de jaarrekening.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 22 april of 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Oók offertes bewaren
Hoeveel offertes die u maakt, leiden uiteindelijk niet tot een ‘deal’? Uit teleurstelling zult u aanbiedingen die niks opleveren wellicht direct in de – digitale – prullenbak deponeren, maar dat is niet echt handig. De fiscus wil namelijk dat u offertes waar geen opdrachten uit voortkomen, óók bewaart. Zo wordt het lijstje met zaken die u in uw administratie moet bewaren, nog langer.

En houd dan gelijk maar de offertes die wél omzet opleverden achter de hand, want de Belastingdienst gaat ervan uit dat u ‘alles wat u vastlegt’.

Wat moet u allemaal bewaren? De aandacht van de Belastingdienst gaat ook uit naar:

– Geldadministratie: kas-, bank- en giroboeken, maar ook kassastroken en kassabonnen;
– Kasbewijzen en dagafschriften van bank en giro;
– Debiteuren- en crediteurenadministratie (inclusief adressen en relatiegegevens);
– Inkoop- en verkoopfacturen;
– Contracten en overeenkomsten;
– Voorraad-, inkoop- en verkoopadministratie (artikelgegevens, omschrijvingen, prijzen);
– Alle onderdelen van de financiele administratie (journaal, grootboeken), in het eigen boekhoudpakket of bij de externe administrateur;
– Fiscaal of juridisch relevante correspondentie (inkomende en uitgaande brieven);
– Overige basisgegevens, zoals opdrachten, bestellingen, kasrollen, planning, gegevens over gebruikte materialen, gewerkte uren en uitvoering van werkzaamheden;
– de jaarrekening met de balans en de winst- en verliesrekening;
– de agenda van de ondernemer, bijvoorbeeld ter onderbouwing van het aantal gewerkte uren of gedeclareerde zakendiners;
– Zakelijk gegevens op computers – inclusief zakcomputers (pda’s) – zoals e-mails en elektronische agenda.

Zelfstandigenaftrek

Ook een agenda en urenadminstratie zijn dus van belang. Voor zelfstandigen geldt dat ze pas in aanmerking komen voor  zelfstandigenaftrek wanneer op jaarbasis meer dan 1.225 uur in de onderneming wordt geïnvesteerd (het urencriterium).

– Dit telt mee voor het urencriterium »

Lees ook:

– Hoe lang moet u zakelijke documenten bewaren? »
– De voordelen van online boekhouden »

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 22 april of 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Als ondernemer ben je de term ‘proforma factuur’ vast en zeker eens tegengekomen. Vaak wordt dit vergeleken met een conceptfactuur of offerte, terwijl…
Staat jouw bedrijf op het punt om te groeien en denk je aan het aannemen van personeel? Dan is dit hét moment om actie te ondernemen op het gebied van…
i.s.m.
Als ondernemer sta je voor diverse keuzes als het gaat om het uitbesteden van je boekhouding. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke…
Als slimme ondernemer wil je niet onnodig kosten maken. Eén manier om geld te verdienen is goed te kijken naar fiscale regelingen met betrekking tot…
Een scherpe prijs is een belangrijk onderdeel van een winnende offerte. Maar hoe reageren consumenten op prijsveranderingen? Dit is waar…
Het kan soms lastig zijn het overzicht te behouden in een organisatie waarin veel mensen werken in verschillende rollen. Zie jij door de bomen het bos…