Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
'Akkerbouw een beter imago geven'

‘Akkerbouw een beter imago geven’

7 april 2015
Bert Staarman is zelfstandig landbouwer en heeft een akker van 50 hectaren in Lelystad. Ondanks de nodige uitdagingen weet hij het familiebedrijf draaiende te houden. Ook doet hij zijn uiterste best voor een ‘groene' toekomst. Waar ziet hij kansen?

Naam: Bert Staarman
Functie: Eigenaar
Bedrijf: J.A. Staarman
Opgericht in: 1969
Vestiging: Lelystad
Aantal medewerkers: 0
Ondernemersdroom: Duurzaam familiebedrijf voortzetten

Het bedrijf
“Het was een unieke kans”, zegt Bert Staarman. Zijn vader kreeg in 1969 de kans om zijn grond in Twente te ruilen tegen een nieuw stuk land in de Flevopolder. “Vruchtbare kleigrond biedt veel meer mogelijkheden. Het was een buitenkans”, weet Staarman. Dus verhuisde Bert op 8-jarige leeftijd met zijn ouders naar Lelystad. “De Flevopolder had een enorme aantrekkingskracht. Alles was nieuw. En kansrijk.”

In 1990 nam Bert het goedlopende familiebedrijf over van zijn ouders. Op 50 hectaren grond verbouwt hij nu pootaardappelen, winterpeen, uien en tarwe. “Ondernemerschap past helemaal bij me”, ervaart Bert. “Vrij zijn. Ervoor gaan. Je kunt zelf bepalen hoe je het aanpakt. Het is je eigen verantwoordelijkheid.”

De droom
Dromen doet Bert niet zoveel. “Ik ben nu 54. Schaalvergroten zit er voor mij niet meer in. Ik wil als akkerbouwer gewoon zolang mogelijk doorgaan, de 50 hectaren behouden en het familiebedrijf continueren. Dat vind ik al mooi genoeg. Het is de vraag of een van mijn twee zoons mij zullen opvolgen. Zij hebben andere ambities en ik vind dat je je hart moet volgen. Een bedrijf runnen als dit, kun je alleen als je er de volle 100 procent voor gaat.”

De uitdagingen
Ieder jaar is het voor Staarman een uitdaging om het bedrijf financieel gezond te houden. “Elk jaar is weer anders. Ieder landbouwbedrijf is afhankelijk van het weer en ook van economische factoren. De boycot van Rusland bijvoorbeeld. Dat heeft niet zozeer geleid tot minder afzet, maar wel voor meer concurrentie en slechtere prijzen vooral. De markt is nog steeds angstig.” Toch blijft Staarman zijn producten wereldwijd verkopen. “Mijn pootaardappelen worden door een verkoopcoöperatie wereldwijd op de markt gezet. De Nederlandse pootaardappel is een gewild product, dankzij de strenge keuringseisen en certificering. Het is aan mij de kwaliteit optimaal te houden.”

De toekomst
“Ik heb afgelopen jaar geïnvesteerd in duurzaamheid”, vertelt Staarman, die zonnepanelen aanschafte met behulp van de ING Groenbank. “Belastingtechnisch is het interessant en het geeft je bedrijf een positieve uitstraling. Ik wil akkerbouw een ander imago geven. Wij zijn geen vervuilende boeren, die alleen het land volspuiten met bestrijdingsmiddelen, maar juist verantwoord omgaan met het milieu. De Flevopolder staat nu vol met windmolens en zonnepanelen. Dat geeft een positieve uitstraling. Ik voel de verantwoordelijkheid om ook bij te dragen aan een groene samenleving.”

Tip voor andere ondernemers
“Probeer een goede samenwerking met collega’s te bewerkstelligen”, adviseert Staarman. “Onderhoud een netwerk en ga op zoek naar kansen om gemeenschappelijk wat te creëren op het gebied van inkoop of verkoop. Met zijn allen sta je sterker. Ga ook met je tijd mee en start met duurzaam ondernemen.”

Lagere rente bij groenlening
Auke de Boer, Manager ING Groenbank: “Bij het duurzaam maken van je bedrijf, zoals het aanbrengen van zonnepanelen, kun je onder voorwaarden gebruik maken van een groenlening. Voordeel hierbij is een lager rentetarief. Voor deze lening is een groenverklaring voor het project nodig. Samen met de relatiemanager van je bank kun je deze aanvragen.”

Lees ook…