Met grote vertraging zijn de autobelastingregelingen voor 2016 bekend. In 2015 zijn de veranderingen beperkt, maar zoals voorspeld gaat in 2016 de grove bezem door vrijwel alle voordeelregelingen. 

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Autobelastingen 2016

Half november werd in de tweede kamer het plan voor de autobelastingen in 2016 goedgekeurd. “Dit (gewijzigde) plan is grotendeels gebaseerd op de voorstellen die een brede coalitie van BOVAG, VNA, RAI Vereniging, Natuur & Milieu, ANWB, VNO-NCW en MKB Nederland eerder hadden opgesteld,” vertelt Wijnand Akkerman, directeur van Wagenplan. In totaal zijn er in de aanloop daarnaartoe tenminste negen verschillende belastingscenario’s door verschillende belanghebbende partijen opgesteld.
In het kort zijn de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen in 2016 zoals die in de Derde Nota van Wijziging door de staatssecretaris van Financiën worden gepresenteerd als volgt:
BPM CO2 uitstootgrenzen Tarief per gram CO2
Vrijstelling 0 € 0
Schijf 1 1 – 79 € 6
Schijf 2 80 – 106 € 69
Schijf 3 107 – 155 € 123
Schijf 4 156 – 174 € 238
Schijf 5 >174 € 476
Dieseltoeslag 67 € 86,00
Bijtelling 2016 CO2 uitstoot (gram)
4% 0
15% 1-50
21% 51-106
25% > 106

Wijnand Akkerman: “Alle tarieven zijn exclusief een inflatiecorrectie voor 2016. Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een uitstoot van 1 gram CO2 of meer geldt een vaste heffing van € 175,-.

In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2016 een vrijstelling voor personenauto’s met een CO2 uitstoot van 0 gram en een halftarief voor personenauto’s met een CO2 uitstoot tussen de 1 en de 50 gram CO2 per kilometer.”

Oplaadbare hybride auto’s

Reken maar dat er tussen nu en eind volgend jaar een run op modellen met lage bijtelling zal ontstaan. In feite blijven alleen elektrische auto’s na eind volgend jaar buiten schot. Zij scoren dan namelijk nog steeds 4 procent bijtelling en blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Plug-in hybrides (minder dan 50 gram CO2) gaan in een nieuwe ‘schaal’ vallen: 15 procent bijtelling en gehalveerde motorrijtuigenbelasting. Alle andere modellen komen in de 21 of 25 procent terecht.
Gezien de beperkte praktische mogelijkheden van volledig elektrisch rijden zullen oplaadbare hybride auto’s dus een interessante keuze blijven. Mogelijke uitzondering wordt een volledig elektrische Tesla Model 3, met een fikse actieradius rond de 300 kilometer en een prijskaartje in de BMW 3-serie klasse. Als dat lukt, zal het een zakenautoklapper worden.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Heb je een bv, nv of coöperatie? Dan moet je belasting betalen over de winst. Dit noemen we vennootschapsbelasting (VPB). In 2024 blijft het rustig…
Of je nu een gevestigde ondernemer bent met een holding. Een interim-manager op zoek naar flexibele werkarrangementen. Of simpelweg een manier zoekt om…
Wanneer je als ondernemer een investering doet, kan je investeringsaftrek krijgen. Door deze fiscale regelingen toe te passen, kun je een hoop geld…
De btw-aangifte is verplicht als je ondernemer bent voor de omzetbelasting. De aangifte kan per maand zijn, per kwartaal of soms per jaar. Bovendien is…
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de berekening, inning en betaling van btw. Maar in sommige gevallen kan je deze verplichting verleggen naar…
Mkb winstvrijstelling 2023 en 2024. Wat betekent de daling voor jouw portemonnee? In 2024 daalt de mkb-winstvrijstelling van 14 naar 12,7 procent….