Een goed uitgevoerd jaarverslag is hét visitekaartje van uw bedrijf. Waar kunt u op letten om het jaarverslag zo professioneel en efficiënt mogelijk te maken? Deze tips helpen u op weg.

Inhoudsopgave

1. Neem een tekstschrijver in de arm

Schakel een goede tekstschrijver in die ervaring heeft met het schrijven van een jaarverslag en die weet hoe hij alle partijen kan stimuleren om input te leveren.

2. Begin tijdig

Het schrijven van een jaarverslag neemt al gauw maanden in beslag. Begin er dus niet te laat mee.

3. Richt een werkgroep in

Zijn er veel mensen in uw bedrijf betrokken bij de inhoud van het jaarverslag? Richt dan een werkgroep op met mensen die kennis hebben van financiën, personeelsbeleid en communicatie. Leg goed vast wie waarvoor verantwoordelijk is.

4. Kijk de kunst af bij andere bedrijven

Wilt u inzicht krijgen in de jaarverslagen van andere organisaties? Op www.jaarverslag.info staan gratis jaarverslagen van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven.

5. Kies voor een eigen stijl

Maak uw jaarverslag onderscheidend in vormgeving of opzet.

6. Mensen aan het woord en in beeld

Geef uw onderneming een gezicht door klanten aan het woord te laten en door foto’s van mensen en medewerkers af te beelden.

7. Maak het jaarverslag lekker leesbaar

Licht op sommige plaatsen een interessant detail uit om het jaarverslag aantrekkelijk te maken om te lezen.

8. Neem uw adres op

Zet uw adresgegevensop een opvallende plaats, zodat u gemakkelijk te vinden bent.

9. Is het wel een jaarverslag?

Publiceert u een brochure met wat kerncijfers over uw bedrijf? Noem het dan geen jaarverslag, want daarmee schept u alleen maar valse verwachtingen.
Praat in zo’n geval liever over ‘facts and figures’.

10. Druk de kosten

Om de kosten te drukken kan het verstandig zijn om minder exemplaren te laten maken en uittreksels rond te sturen. Alleen belangrijke relaties stuurt u direct het complete verslag. Iemand die echt geïnteresseerd is, kan vervolgens een volledig jaarverslag aanvragen.

Lees ook:

De jaarrekening »
Ligt uw bedrijf financieel op koers? 10 punten om op te letten »

Lees ook…
Het runnen van een webshop brengt veel uitdagingen en keuzes met zich mee. Ook als het gaat om de administratie. Het is belangrijk dat je je…
Heb jij alles bij de hand als de Belastingdienst de financiële administratie van jouw onderneming komt controleren? Of moet je de papieren en…
Elke ondernemer wil een financieel gezonde onderneming. En in tijden van een financiële crisis, wordt dat extra belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor…
Een boekhouding is een geordende weergave van de inkomsten en uitgaven van een bedrijf. Ook als je hiervoor een boekhouder of administrateur…
Als je een online boekhoudpakket hebt, wil je deze waarschijnlijk zoveel mogelijk automatiseren. Hoe meer er automatisch gaat hoe makkelijker je leven…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…