Een goed uitgevoerd jaarverslag is hét visitekaartje van uw bedrijf. Waar kunt u op letten om het jaarverslag zo professioneel en efficiënt mogelijk te maken? Deze tips helpen u op weg.

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Inhoudsopgave

1. Neem een tekstschrijver in de arm

Schakel een goede tekstschrijver in die ervaring heeft met het schrijven van een jaarverslag en die weet hoe hij alle partijen kan stimuleren om input te leveren.

2. Begin tijdig

Het schrijven van een jaarverslag neemt al gauw maanden in beslag. Begin er dus niet te laat mee.

3. Richt een werkgroep in

Zijn er veel mensen in uw bedrijf betrokken bij de inhoud van het jaarverslag? Richt dan een werkgroep op met mensen die kennis hebben van financiën, personeelsbeleid en communicatie. Leg goed vast wie waarvoor verantwoordelijk is.

4. Kijk de kunst af bij andere bedrijven

Wilt u inzicht krijgen in de jaarverslagen van andere organisaties? Op www.jaarverslag.info staan gratis jaarverslagen van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven.

5. Kies voor een eigen stijl

Maak uw jaarverslag onderscheidend in vormgeving of opzet.

6. Mensen aan het woord en in beeld

Geef uw onderneming een gezicht door klanten aan het woord te laten en door foto’s van mensen en medewerkers af te beelden.

7. Maak het jaarverslag lekker leesbaar

Licht op sommige plaatsen een interessant detail uit om het jaarverslag aantrekkelijk te maken om te lezen.

8. Neem uw adres op

Zet uw adresgegevensop een opvallende plaats, zodat u gemakkelijk te vinden bent.

9. Is het wel een jaarverslag?

Publiceert u een brochure met wat kerncijfers over uw bedrijf? Noem het dan geen jaarverslag, want daarmee schept u alleen maar valse verwachtingen.
Praat in zo’n geval liever over ‘facts and figures’.

10. Druk de kosten

Om de kosten te drukken kan het verstandig zijn om minder exemplaren te laten maken en uittreksels rond te sturen. Alleen belangrijke relaties stuurt u direct het complete verslag. Iemand die echt geïnteresseerd is, kan vervolgens een volledig jaarverslag aanvragen.

Lees ook:

De jaarrekening »
Ligt uw bedrijf financieel op koers? 10 punten om op te letten »

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Staat jouw bedrijf op het punt om te groeien en denk je aan het aannemen van personeel? Dan is dit hét moment om actie te ondernemen op het gebied van…
Hoe gezond is je financiële huishouding? En hoe winstgevend is je onderneming? De rentabiliteit is een belangrijke ratio voor het succes van je…
Voor de meeste zakelijke documenten gelden wettelijke bewaartermijnen. Hoe lang moet je documenten in je archief houden of op je computer laten staan?…
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…
Veel zzp’ers houden zelf hun administratie bij en sturen zelf hun facturen aan klanten en opdrachtgevers. Een factuur moet voldoen aan wettelijke…
Twijfel je over de financiële haalbaarheid van je nieuwe bedrijf of project? Stel dan een exploitatiebegroting op. Die helpt je bij het in kaart…