Met FinBOX kunt u nota's digitaal aan consumenten sturen, wat u als bedrijf kosten kan besparen. 7 vragen - plus de antwoorden - over hoe FinBOX werkt.

1. “Wat is FinBOX?”
FinBOX is een project van ING, ABN Amro en Rabobank. Het is een onderdeel van internetbankieren. Consumenten kunnen er financiële post ontvangen, betalen en bewaren.

2. “Was er niet al zoiets?”
Jawel. FinBOX vervangt de diensten Digitale Nota en NotaBox. De verschillende namen wekten volgens de banken verwarring en waren niet duidelijk genoeg.

3. “Wat heb ik als bedrijf aan FinBOX?”
U stuurt uw nota’s digitaal aan consumenten. Facturen worden daardoor sneller betaald, maar het levert ook andere voordelen op, zoals kostenbesparing.

4. “Wat voor soort post kan ik sturen?”
Allerlei documenten, zoals facturen, acceptgiro’s, premienota’s, aanslagen, incassospecificaties, premiespecificaties, uitkeringsspecificaties, salarisstroken, pensioenoverzichten en verzekeringspolissen.

5. “Hoe werkt het?”
U sluit een contract af met één van de zogeheten billing service providers: Bluem, ING of PostNL. Daar stuurt u uw elektronische documenten naartoe. De billing service provider levert ze vervolgens af bij de bank. Uw klant kan ze daarna binnen internetbankieren zien, als hij aangemeld is voor FinBOX.

6. “Wat doet een billing service provider nog meer?”
Hij zorgt ook voor klantvalidatie en het splitsen van fysieke en digitale data.

7. “Wat zijn de kosten?”
Dat hangt af van wat u met de billing service provider afspreekt. Voor uw klant is het gratis.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…