Accountantskantoren hebben de afgelopen drie jaar hun omzet met 3% zien teruglopen. Behalve de crisis kunnen als oorzaken voor die teruggang de verdere digitalisering en automatisering worden genoemd, maar ook de standaardisering van de gegevens waarmee accountants werken (SBR).
Dat betekent meer ICT en minder handmatig administratief werk, waardoor er andere vaardigheden van medewerkers wordt gevraagd. Daarnaast zijn klanten kritischer en minder trouw aan een kantoor.
Door al die ontwikkelingen verwacht ING Economisch Bureau een verdere omzetdaling tot en met 2013 van nog eens 3,5%.
Extra diensten accountantskantoor
Om dat omzetverlies goed te maken, moet een accountantskantoor de adviseur worden van de ondernemer. Ruim 40% van de deelnemers aan de enquête geeft uit zichzelf aan dat een pro-actieve accountant de dienstverlening door een kantoor kan verbeteren. Het gaat dan om zaken als meedenken met de ondernemer, niet wachten tot deze zelf met vragen komt, meer contactmomenten inbouwen, ongevraagd adviseren, vooruit kijken en zelf met tips komen.
Aantal mkb-ondernemers dat accountant wel/niet inschakelt voor bepaalde dienstverlening
Bron: ING Economisch Bureau/De Zaak
Een behoorlijk deel van de ondervraagden loopt warm voor de extra diensten van accountantskantoren. Van de zes voorgelegde soorten additionele diensten ziet een groot deel van de ondernemers alleen bij het beheer van werkkapitaal geen rol voor de accountant (of administrateur). Ondernemers zijn het meest geneigd de accountant in te schakelen bij bedrijfsopvolging, overname en verkoop of herstructurering van de onderneming.
Minder kosten door cloud of onlineadministratie
Hoewel een meerderheid van de ondernemers aangeeft dat de adviezen van hun accountant geld opbrengen, blijkt ook dat 40% twijfelt aan de toegevoegde waarde of zelfs aangeeft dat adviezen per saldo geen geld opleveren.
Er is veel ongenoegen over tarieven, de transparantie van de kosten, de prijs-kwaliteitverhouding en het uurtje-factuurtje model. Voor kleine ondernemers vormen de kosten steeds meer een probleem.
De opkomst van ‘online’ of ‘cloud’ administratie- en boekhouddiensten biedt een alternatief voor een steeds grotere groep van ondernemers. Hierbij moet de ondernemer wel meer zelf doen, maar de kosten dalen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vier van de tien van de ondernemers aangeven dat zij de accountant of administrateur steeds minder nodig heeft, omdat zij zelf ‘online’ de administratie regelen.
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsv