Boekhouden is misschien niet je favoriete bezigheid, maar het hoort er nou eenmaal bij. Gelukkig kan het tegenwoordig een stuk efficiënter en makkelijker dankzij online boekhouden.

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Of je nu je volledige boekhouding uit handen wilt geven, je jaarcijfers wilt laten opmaken of je inkomstenbelasting aangifte wilt uitbesteden, een boekhouder biedt uitkomst. Ontdek direct je opties.

Inhoudsopgave

Bespaart tijd

Boekhouden is een van de minst favoriete bezigheden van ondernemers, maar het hoort er wel bij. Gelukkig kan deze noodzakelijke klus in het digitale tijdperk efficiënter en makkelijker worden volbracht. “Online de financiële administratie bijhouden bespaart je nogal wat tijd.”

Groot voordeel van online boekhouden is dat je niet alleen de boekhouding, maar ook de overige administratie eenvoudig kunt bijhouden. Alle administratie staat online, dus er hoeft niets geïnstalleerd te worden. Door in te loggen kun je overal toegang krijgen tot de actuele gegevens.

Flexibel

“Online boekhouden is geschikt voor iedere ondernemer omdat het zo flexibel is”, zegt Mohamed Amri, productmanager AFAS ERP Software. “De een zal veel gebruikmaken van het bijhouden van artikelen, de ander van uren. Alles is geïntegreerd met elkaar, dus gegevens hoeven maar één keer vastgelegd te worden. Van een offerte kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk een factuur worden gemaakt. Dit gemak bespaart je nogal wat tijd.”

Toegankelijk

Je hoeft geen whizzkid te zijn om je boekhoudsoftware eigen te maken. De programma’s zijn helder en toegankelijk. Het vergt in eerste instantie alleen een tijdsinvestering: het inscannen van papieren gegevens duurt even. Maar op termijn bespaar je heel veel tijd doordat het programma voor jou werkt.

Online boekhouden scheelt ook ruimte in het archief. Alles is immers digitaal én goed beveiligd. Er worden dagelijkse back-ups van de gegevens gemaakt.

De accountant kan via een inlogcode toegang krijgen tot de laatste cijfers en zo een passend advies geven. Amri: “Veel ondernemers gaan stuk doordat ze hun administratie niet op orde hebben. Maar als je je cijfers kent, kun je tijdig ingrijpen en bijvoorbeeld een dure aankoop uitstellen. Ik ken een boekhouder die op deze manier al veel van zijn cliënten heeft behoed voor een faillissement.”

Online boekhouden is de toekomst, meent hij. “Alles wordt gedigitaliseerd en daar hoort dit deel van de onderneming ook bij.”

Belangrijk om te weten

Na het lezen van het bovenstaande, overweeg je misschien om meteen met internetboekhouden te beginnen. Maar het is belangrijk om de onderstaande punten nog even na te lopen.

Integratie met andere software
Controleer of het internetboekhoudprogramma van jouw keuze geïntegreerd kan worden met andere software die je gebruikt.

Conversie
Stap je met jouw huidige boekhouding over op internetboekhouden, dan ontkom je helaas niet aan een conversieprobleem. Alle gegevens moeten omgezet worden naar het nieuwe programma. Bovendien is het toch altijd even wennen aan een nieuw programma: dat geldt voor jou, maar zeker ook voor jouw personeel.

Aansprakelijkheid
Let goed op wat er in het contract met de leverancier van de online dienst staat over de aansprakelijkheid bij calamiteiten. Niets bijzonders, maar wel goed om even expliciet na te kijken.

Op zoek naar professionele hulp voor je boekhouding, jaarcijfers of belastingaangifte? Ontdek direct je opties.

Lees ook…
i.s.m.
Voor veel ondernemers, met name de kleinere, speelt de prijs van boekhouding een belangrijke rol bij het maken van een keuze. Begrijpelijk, maar vaak…
Zwangere vrouwen die zzp’er zijn, hebben ook recht op zwangerschapsverlof. Het werkt wel wat anders dan verlof bij zwangere vrouwen in loondienst….
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…
Sturen op cijfers: 7 tips voor meer financieel succes Financieel succes is voor de meeste ondernemers niet alleen een doel, maar ook een noodzaak….
Wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen, moet je de aanschafkosten over meerdere jaren uitsmeren. De berekening vindt plaats op basis van de…
Ben je een zzp’er die vaak werkt voor dezelfde opdrachtgever? Of heb je een bedrijf dat op vaste basis met dezelfde freelancers samenwerkt? Dan is het…