Elk bedrijf moet een administratie bijhouden van werkzaamheden en financiële gegevens en is verplicht deze te bewaren. Maar niet voor eeuwig. Kijk daarom op gezette tijden, bijvoorbeeld aan het einde van het jaar, wat weg kan.

Bewaartermijn van 7 jaar
De wettelijke bewaartermijn van boeken, bescheiden en andere gegevensdragers is zeven jaar. Deze bewaarplicht geldt voor alle basisgegevens (zoals het grootboek, de facturen van debiteuren en crediteuren, de in- en verkoopadministratie, de voorraadgegevens en de loonadministratie) en de overige gegevens die van belang kunnen zijn bij een belastingcontrole.

Lees hier meer over in: Bewaartermijnen voor zakelijke documenten »

Uitgezonderd btw vastgoed
De algemene wettelijke bewaartermijn van zeven jaar is kórter dan de btw-herzieningstermijn voor onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen.

De (al dan niet vrijgestelde) btw-ondernemer blijft daarom verplicht om te bewaren: alle boeken, bescheiden en andere gegevensdragers of de inhoud daarvan − betreffende onroerende zaken en rechten waaraan onroerende zaken zijn onderworpen − gedurende 9 jaar volgend op het jaar waarin de btw-ondernemer het goed is gaan gebruiken (= de herzieningstermijn).

Let op facturen
Facturen blijken nogal eens problemen op te leveren. De fiscus merkt bijvoorbeeld dat een deel van de ondernemers het lastig vindt om zich aan de factureringsverplichting te houden. Als ondernemer voor de omzetbelasting bent u namelijk vrijwel altijd verplicht om een factuur uit te reiken.

Verder bent u in zo’n geval ook verplicht om alle kopieën van de door uzelf, de afnemer of een ander uitgereikte facturen op te slaan.

Meer in: Factuurperikelen? Kassa voor de fiscus! » 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Beleggen in vastgoed is een langetermijnbelegging. Benieuwd wat jouw opties zijn? Lees meer in de brochure. Prognose gemiddeld jaarrendement over 7 jaar: 8,1%.

Lees ook…