Elk bedrijf moet een administratie bijhouden van werkzaamheden en financiële gegevens en is verplicht deze te bewaren. Maar niet voor eeuwig. Kijk daarom op gezette tijden, bijvoorbeeld aan het einde van het jaar, wat weg kan.

Bewaartermijn van 7 jaar

De wettelijke bewaartermijn van boeken, bescheiden en andere gegevensdragers is zeven jaar. Deze bewaarplicht geldt voor alle basisgegevens (zoals het grootboek, de facturen van debiteuren en crediteuren, de in- en verkoopadministratie, de voorraadgegevens en de loonadministratie) en de overige gegevens die van belang kunnen zijn bij een belastingcontrole.

Lees hier meer over in: Bewaartermijnen voor zakelijke documenten »

Uitgezonderd btw vastgoed

De algemene wettelijke bewaartermijn van zeven jaar is kórter dan de btw-herzieningstermijn voor onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen.

De (al dan niet vrijgestelde) btw-ondernemer blijft daarom verplicht om te bewaren: alle boeken, bescheiden en andere gegevensdragers of de inhoud daarvan − betreffende onroerende zaken en rechten waaraan onroerende zaken zijn onderworpen − gedurende 9 jaar volgend op het jaar waarin de btw-ondernemer het goed is gaan gebruiken (= de herzieningstermijn).

Let op facturen

Facturen blijken nogal eens problemen op te leveren. De fiscus merkt bijvoorbeeld dat een deel van de ondernemers het lastig vindt om zich aan de factureringsverplichting te houden. Als ondernemer voor de omzetbelasting bent u namelijk vrijwel altijd verplicht om een factuur uit te reiken.

Verder bent u in zo’n geval ook verplicht om alle kopieën van de door uzelf, de afnemer of een ander uitgereikte facturen op te slaan.

Meer in: Factuurperikelen? Kassa voor de fiscus! »

Cursus: Koop of verkoop een bedrijf succesvol
Ben je betrokken bij de koop of verkoop van een bedrijf? Volg de cursus Actief in Overnames. Ontvang tips en maak de beste deal. Zorg dat jouw overname een succes wordt.
Nieuw personeel werven?
Talent is schaarser dan ooit, het aanbod in vacatures verschuift en werving en selectie vindt steeds vaker op afstand plaats. Lees deze 5 redenen waarom werkgevers waardevolle kandidaten verliezen tijdens het recruitmentproces én tips hoe je dit kunt voorkomen.
Lees ook…
U voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van uw omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…
Goed nieuws voor onder andere start-ups en scale-ups: de regeling voor aandelenopties wordt per 1 januari versoepeld. Tenminste, dat is het voorstel in…
Wat is een goede prijs voor mijn product? Het is een van de belangrijkste vragen die een ondernemer zich moet stellen. Een gedegen kostprijsberekening…