Een checklist voor goed debiteurenbeheer om je te helpen bij het op orde brengen van jouw debiteurenadministratie.

1. Breng administratie op orde

Stroomlijn de debiteurenadministratie, variërend van de orderbon en het formuleren van betalingscondities, tot het inboeken van ontvangen factuurbedragen.

2. Wat staat er nog open?

Informeer bij klanten naar openstaande rekeningen. Een slecht betalende klant zal je steeds langer laten wachten op jouw geld. Als je vriendelijk doch beslist herinnert dat er nog een factuur openstaat, is dat een teken dat je jouw organisatie strak in de hand heeft: het is een kwaliteitswaarmerk.

3. Maak een correcte factuur

De factuur dient stellig en duidelijk te zijn. Behalve factuurnummer, verzenddatum en duidelijke omschrijving van het geleverde, mag ook het BTW-identificatienummer  nooit ontbreken. Een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden kan de factuur kracht bijzetten.

4. Snel verstuurd = snel betaald

Hoe later de factuur wordt verstuurd, hoe later wordt betaald. Anders gezegd, hoe jonger de factuur, hoe lager het percentage dat niet zal worden betaald. Ook bij debiteurenbeheer geldt dat gedrag wordt gekopieerd.

5. Geen eerste herinnering

Wordt de factuur niet op tijd betaald, stuur dan een herinnering. Gebruik geen aanduidingen als ‘eerste herinnering’, omdat de debiteur dan gewoon wacht op de tweede. Hetzelfde geldt voor aanmaningen.

6. Cyclus van 60 dagen

De meeste bedrijven hebben een debiteurenbeheercyclus van ongeveer 60 dagen: na 30 dagen volgt een herinnering; 14 dagen na de herinnering volgt de aanmaning. Daarna resteren er nog twee weken om een deurwaarder in te schakelen.

7. Toch uitbesteden?

Je kan het debiteurenbeheer uitbesteden aan een zogeheten factoringbedrijf. Over het algemeen geldt dat kleine bedrijven het in eigen beheer kunnen doen, middelgrote kunnen het beter uitbesteden.

Gerelateerd lezen:

• Hoe maak ik een resultatenrekening?
• Het verschil tussen een fiscalist, belastingadviseur en accountant
• Grensbedragen voor verplichte jaarrekening
• Een jaarrekening opstellen: hier moet je op letten

 

Lees ook…
“Ik ben het niet eens met een factuur. Moet ik hem dan toch betalen?” Onze adviseurs krijgen deze vraag vaak voorgelegd. Dit is hun…
i.s.m.
Via je website, contact met je klanten en via je verkoopcijfers verzamel je als ondernemer veel data. Al deze gegevens bieden jouw onderneming op vele…
Een balans maakt een vast onderdeel uit van een boekhouding. Hieraan kun je aflezen hoe een bedrijf er financieel voor staat. Wat staat er allemaal op…
Het runnen van een webshop brengt veel uitdagingen en keuzes met zich mee. Ook als het gaat om de administratie. Het is belangrijk dat je je…
Elke ondernemer wil een financieel gezonde onderneming. En in tijden van een financiële crisis, wordt dat extra belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor…
Er zijn veel verschillende soorten goodwill. En de beste methode om de goodwill te berekenen, bestaat niet. Het is vaak een onderhandelingsproces,…