Afhankelijk van de grootte moet een bedrijf één of twee jaarrekeningen opstellen, een vennootschappelijke en een fiscale. Hier ziet u in welke categorie uw bedrijf valt.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 22 april of 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Vennootschappelijk of fiscaal

Een jaarrekening maakt duidelijk hoe het staat met het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming. Hij moet moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, moeten er één of twee opgesteld worden:

  • De vennootschappelijke, die bij de Kamer van Koophandel wordt gedeponeerd;
  • De fiscale jaarrekening, die aan de Belastingdienst wordt verstrekt.

Eén of twee

Niet alle ondernemingen hoeven echter evenveel jaarrekeningen op te stellen. Middelgrote ondernemingen moeten er twee maken, maar kleine ondernemingen kunnen er met één volstaan.

Wanneer groot of klein?

Om te bepalen of u een kleine of middelgrote onderneming bent, wordt naar de volgende cijfers gekeken: de hoogte van uw activa en uw omzet, én het aantal werknemers.

Twee jaarrekeningen

Middelgrote en grote ondernemingen moeten twee jaarrekeningen maken.

  • Activa niet hoger dan € 17.500.00;
  • Jaaromzet niet hoger dan € 35.000.000;
  • Gemiddeld minder dan 250 werknemers.

Eén jaarrekening

Kleine vennootschappen kunnen in beide gevallen echter met een en dezelfde jaarrekening volstaan, aangezien ze hun activa niet op actuele waarde hoeven te waarderen.

  • Activa niet hoger dan € 4.400.000;
  • Jaaromzet niet hoger dan € 8.800.000;
  • Gemiddeld minder dan 50 werknemers.

Gerelateerd lezen:

• Hoe maak ik een resultatenrekening?
• Het verschil tussen een fiscalist, belastingadviseur en accountant
• Goed debiteurenbeheer begint hier
• Een jaarrekening opstellen: hier moet je op letten

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 22 april of 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Sturen op cijfers: 7 tips voor meer financieel succes Financieel succes is voor de meeste ondernemers niet alleen een doel, maar ook een noodzaak….
Excel rekent met heel veel decimalen. Bij de uitkomst toont het programma echter niet altijd alle decimalen. Dat hangt namelijk af van hoe Excel…
Hoe gezond is je financiële huishouding? En hoe winstgevend is je onderneming? De rentabiliteit is een belangrijke ratio voor het succes van je…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
Een resultatenrekening, ook wel winst- en verliesrekening, exploitatierekening of staat van baten en lasten genoemd, is een vast onderdeel van het…
i.s.m.
Als ondernemer sta je voor diverse keuzes als het gaat om het uitbesteden van je boekhouding. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke…