Categorieën

Afhankelijk van de grootte moet een bedrijf één of twee jaarrekeningen opstellen, een vennootschappelijke en een fiscale. Hier ziet u in welke categorie uw bedrijf valt.

Vennootschappelijk of fiscaal

Een jaarrekening maakt duidelijk hoe het staat met het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming. Hij moet moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, moeten er één of twee opgesteld worden:

  • De vennootschappelijke, die bij de Kamer van Koophandel wordt gedeponeerd;
  • De fiscale jaarrekening, die aan de Belastingdienst wordt verstrekt.

Eén of twee

Niet alle ondernemingen hoeven echter evenveel jaarrekeningen op te stellen. Middelgrote ondernemingen moeten er twee maken, maar kleine ondernemingen kunnen er met één volstaan.

Wanneer groot of klein?

Om te bepalen of u een kleine of middelgrote onderneming bent, wordt naar de volgende cijfers gekeken: de hoogte van uw activa en uw omzet, én het aantal werknemers.

Twee jaarrekeningen

Middelgrote en grote ondernemingen moeten twee jaarrekeningen maken.

  • Activa niet hoger dan € 17.500.00;
  • Jaaromzet niet hoger dan € 35.000.000;
  • Gemiddeld minder dan 250 werknemers.

Eén jaarrekening

Kleine vennootschappen kunnen in beide gevallen echter met een en dezelfde jaarrekening volstaan, aangezien ze hun activa niet op actuele waarde hoeven te waarderen.

  • Activa niet hoger dan € 4.400.000;
  • Jaaromzet niet hoger dan € 8.800.000;
  • Gemiddeld minder dan 50 werknemers.

Gerelateerd lezen:

• Hoe maak ik een resultatenrekening?
• Het verschil tussen een fiscalist, belastingadviseur en accountant
• Goed debiteurenbeheer begint hier
• Een jaarrekening opstellen: hier moet je op letten

Lees ook…
Sinds de invoering van de Wet ketenaansprakelijkheid (WKA) ben je als hoofdopdrachtgever aansprakelijk wanneer door jou ingeschakelde (onder)aannemers…
Naarmate een onderneming langer bestaat, gaat er meer en meer tijd zitten in de boekhouding. Een accountant aanstellen om het een en ander te…
De boekhouding is een van de dingen die als beginnend ondernemer op je pad komen. Want of je nu zzp’er bent of gaat ondernemen binnen een nv, bv of…

top 11 Must Read Belastingtips 2023

Belangrijkste Belastingwijzigingen + Adviezen 2023 om zeker te zijn van maximaal belastingvoordeel.