Acquisitiefraude betekent een enorme schadepost voor het bedrijfsleven: jaarlijks 400 miljoen euro. Wat zit er in de trukendoos van partijen die zich schuldig maken aan deze vorm van oplichting en hoe kunt u zich er tegen wapenen?

Wat is acquisitiefraude?

Acquisitiefraude is een vorm van misleiding waarmee ondernemers op slinkse wijze geld afgetroggeld wordt. Bekende voorbeelden hiervan zijn: 

nepaanbiedingen voor vermeldingen in telefoon- of internetgidsen zonder enig bereik. U wordt benaderd voor een ‘herplaatsing’ van een advertentie. Gebeurt dit telefonisch, dan wekt de beller de indruk dat er al sprake is van een zakelijke relatie. Het gesprek wordt opgenomen en zodanig bewerkt dat het lijkt alsof u op de aanbieding bent ingegaan. Of de indruk wordt gewekt dat u voor een heel jaar betaald, maar achteraf blijkt dat het om bedragen per maand gaat;

– als factuur vermomde aanbiedingen voor niet bestaande producten of diensten: de beruchte spookfactuur; alleen uit de zeer kleine lettertjes blijkt dat het om een aanbieding gaat, veelal voor softwarepakketten die niet eens bestaan. 

– uw advertentie in bonafide media wordt gekopieerd en fraudeurs plaatsen deze op hun eigen website. Vervolgens wordt u gebeld en gevraagd of u de plaatsing wilt opzeggen. U ontvangt hiervoor dan een faxformulier. Dit is echter geen opzeggingsformulier, maar een orderbevestiging, waardoor u – als u deze ondertekent terugstuurt – aan een betalingsverplichting vastzit voor een waardeloze dienst

– iets minder bekende methode: u ontvangt een envelop met daarop een sticker waarop staat: ‘Let op! Nieuw rekeningnummer.’ Als u een bedrag naar dit nummer overmaakt, ontvangt u later alsnog een aanmaning van de partij die het geld eigenlijk had moeten krijgen.

Pas op met uw handtekening

Wees zeer terughoudend en alert met het ondertekenen van wat voor formulieren dan ook: als een malafide advertentieverkoper eenmaal een document in handen heeft waar uw handtekening onder staat, wordt het lastig te bewijzen dat u op het verkeerde been bent gezet. Bijkomend probleem: acquisitiefraude gericht op ondernemers is nog niet strafbaar, hoewel de kans groot is dat hier vanaf 1 januari 2014 verandering in komt.

Verstuur ook geen ondertekende brieven waarin u aangeeft geen interesse te hebben: met wat creatief knip- en plakwerk kan uw handtekening in een valse orderbevestiging worden verwerkt.

Fraudeurs kiezen het juiste moment

Oplichters zijn in bepaalde maanden actiever dan in andere: bijvoorbeeld in vakantieperiodes. Medewerkers die op de hoogte zijn van bestaande afspraken met adverteerders kunnen dan afwezig zijn. Fraudeurs proberen dan hun slag te slaan bij medewerkers die minder goed op de hoogte zijn. Een spookfactuur bijvoorbeeld die tussen een stapeltje echte rekeningen zit, kan er zo ongemerkt tussendoor glippen. Zorg dus voor een goede overdracht en verzeker u ervan dat degene die werk overneemt en tekenbevoegd is, bekend is met de risico’s van acquisitiefraude.

Zeg geen ‘ja’ aan de telefoon

Het lijkt een lastige opgave, maar probeer door de telefoon het woord ‘ja’ te vermijden. Oplichters maken vaak opnames van telefoongesprekken. Deze worden dan verknipt, waarbij uw ‘ja’ op de verkeerde plek terechtkomt: zo lijkt het of u op een aanbieding bent ingegaan. U staat juridisch dan niet sterk. Als u eenmaal aan de haak van een oplichter zit, komt u er moeilijk vanaf: deze vaak internationaal opererende bedrijven zetten een heel arsenaal aan advocaten en incassobureaus om hun slachtoffers onder druk te zetten.

Reageer niet

Als u post of e-mails ontvangt van partijen die volgens u niet zuiver op de graat zijn, reageer hier dan niet op. Bewaar alle documentatie: dat is het verstandigst.

Maak melding bij het SAF

Twijfelt u over de betrouwbaarheid van een organisatie, meld dit dan bij het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF). Het SAF verzamelt gegevens van malafide bureaus in een database. Op de site van het SAF wordt uitgelegd waar u op moet letten bij het screenen van een bureau. En het laatste redmiddel: dreig aangifte te doen bij de politie.

Lees ook:

Overzicht recente spookfacturen en phishingmails »
“Hoe weet ik of ik een advertentieaanbieder kan vertrouwen?” »
Check (ver)koper online bij Meldpunt Internet Oplichting »
Nepfactuur ontvangen? Laat het er niet bij zitten »  

Cursus: Koop of verkoop een bedrijf succesvol
Ben je betrokken bij de koop of verkoop van een bedrijf? Volg de cursus Actief in Overnames. Ontvang tips en maak de beste deal. Zorg dat jouw overname een succes wordt.
15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
Lees ook…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…
“Ik ben het niet eens met een factuur. Moet ik hem dan toch betalen?” Onze adviseurs krijgen deze vraag vaak voorgelegd. Dit is hun…
De btw-aangifte is verplicht als je ondernemer bent voor de omzetbelasting. De aangifte kan per maand zijn, per kwartaal of soms per jaar. Bovendien is…