Categorieën

Je blijven ontwikkelen en leren is anno 2023 essentieel. De wereld ontwikkelt zich razendsnel en veranderingen volgen elkaar in rap tempo op. Des te belangrijker is het dat jij je als ondernemer, samen met jouw personeel, ook blijft inzetten op ontwikkeling en groei. Het STAP-budget, ofwel het STimulering Arbeidsmarkt Positie-budget, van de overheid helpt je hier bij. Wat betekent dit budget en hoe maak je hier gebruik van in 2023?

Inhoudsopgave

Wat is het STAP-budget?

Het STAP-budget, dat sinds 1 januari 2022 bestaat, is in het leven geroepen om iedereen de kans te bieden zich te ontwikkelen en zo zijn positie op de arbeidsmarkt te verbeteren of te behouden.

Werkenden en werkzoekenden kunnen met het STAP-budget voor een bedrag van € 1.000 een studie, opleiding of cursus volgen.

Dit STAP-budget kan ieder persoon één keer per jaar aanvragen. In 2023 is de eerste ronde waarin jij of een medewerker een aanvraag kan indienen, verschoven naar eind februari. 28 februari kun je het STAP-budget aanvragen via de website van het UWV.

Strenge eisen aan de opleidingen

Er zijn de afgelopen tijd kritische geluiden naar voren gekomen over de verschillende opleidingen die met het STAP-budget gevolgd kunnen worden. De minister heeft toen besloten om onderzoek te doen en de volgende aanvraagperiode dus op te schuiven naar februari.

De STAP-subsidieaanvragen zijn dus tijdelijk in de koelkast gezet. Deze tijd heeft de minister nodig om maatregelen te ontwikkelen die misbruik en oneigenlijk gebruik van het STAP-budget terugdringen. Het kabinet voorkomt hiermee dat de scholing niet aan de eisen van het ministerie voldoet.

Nieuwe tijdvlakken 2023

In 2023 kun je op de volgende momenten weer een aanvraag doen voor jouw persoonlijke STAP-budget. Heb je medewerkers die van het STAP-budget gebruik willen maken? Geef ze dan vooral even de kans om klaar te zitten achter de computer op de volgende data. De inschrijving loopt extreem snel vol en er zijn vrijwel altijd meer aanvragen dan beschikbaar budget!

  • 28 februari 2023
  • 1 mei 2023
  • 3 juli 2023
  • 4 september 2023
  • 1 november 2023

Waarom is er een STAP-budget?

Om iedereen de kans te geven om zich te ontwikkelen of door te leren, heeft de overheid het STAP-budget in het leven geroepen. Door het volgen van opleidingen, trainingen en cursussen behouden werkenden makkelijker hun baan en hebben werkzoekenden meer kans op het vinden van een nieuwe baan. Het STAP-budget is bijvoorbeeld interessant voor iemand die moet leren om steeds meer digitaal te doen binnen het bedrijf waar hij of zij werkt.

Ook kan het een ouder iemand helpen om op latere leeftijd nog een carrièreswitch te maken. Neem bijvoorbeeld iemand die in de bouw werkt en het lichamelijk moeilijker krijgt om zijn werkzaamheden uit te voeren. Op deze manier kan hij op zoek naar iets anders binnen of buiten het bedrijf waar hij werkzaam is.

Voor wie is het STAP-budget?

Het STAP-budget is voor werkenden en werkzoekenden. Die moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ze moeten ouder zijn dan 18 jaar en jonger dan de AOW-leeftijd, een EU-burger zijn of een partner van een EU-burger zijn. Tot slot moet diegene tenminste zes maanden in Nederland verzekerd zijn voor de volksverzekeringen.

Is jouw bedrijf straks het slimste jongetje van de klas?

Maar, de grote vraag is natuurlijk: wat heb jij als ondernemer aan dit STAP-budget? Heel veel! Het budget geeft jouw personeel namelijk de mogelijkheid om per jaar € 1.000 in zichzelf te investeren door middel van het volgen van opleidingen, cursussen en trainingen. Jouw voordeel? Je hoeft niet alle scholingskosten voor jouw personeel uit de eigen zak te betalen.

Ziet één van je medewerkers een opleiding die hij wil volgen en kost deze opleiding € 1.400? Dan kan hij voor deze opleiding het STAP-budget aanvragen bij het UWV. De opleiding wordt dan voor € 1.000 gefinancierd vanuit het budget en jij hoeft als ondernemer nog maar € 400 bij te dragen.

Ga dus samen met je personeel aan de slag met het verbeteren van jullie kennis en kunde. Ga mee met de tijd en de markt. Je medewerkers worden zelfverzekerder, leren en ontwikkelen zich en jouw bedrijf plukt daar de vruchten van. Zo zijn jullie binnen no time het slimste jongetje van de klas en benutten jullie ieders kwaliteiten optimaal, ook in 2023!

Gerelateerd lezen:
• Zo werkt een kasboek
• Welk boekhoudpakket past bij mijn bedrijf?
• Wat staat er allemaal op een balans?
• Hoe bereken je de goodwill van je bedrijf? – De Zaak

Jos Plantenga

Jos Plantenga

Ik heb een voorliefde voor Google data, contentstrategie en woordgrapjes. SEO schrijver met bijna 10 jaar ervaring en geen onderwerp is mij te gek. Ooit opgeleid tot harpiste maar van je hobby moet je geen beroep maken en dus ging de harp aan de wilgen en kwam er een stevig toetsenbord.
Lees ook…
Het runnen van een webshop brengt veel uitdagingen en keuzes met zich mee. Ook als het gaat om de administratie. Het is belangrijk dat je je…
“Ik ben het niet eens met een factuur. Moet ik hem dan toch betalen?” Onze adviseurs krijgen deze vraag vaak voorgelegd. Dit is hun…
Goodwill is het verschil tussen de waarde op papier (de balans) en wat je ervoor krijgt bij verkoop aan een willekeurige derde. Wat is de beste methode…