Voor 1 augustus 2014 staat de invoering van SEPA op de agenda. Om in het buitenland te incasseren heeft u dan geen aparte rekening in het buitenland meer nodig. Houd wel rekening met langere aanlevertermijnen.

Bestaande machtigingen blijven geldig voor de Europese incasso. Wel moet er een aantal gegevens worden toegevoegd aan de machtiging.

Wat verandert er aan de machtiging?

  • Incassant ID – elk bedrijf krijgt die van zijn bank.
  • Kenmerk van de machtiging – elke bestaande machtiging krijgt een uniek kenmerk van max. 35 tekens. Dit kenmerk kunt u zelf bepalen (bijvoorbeeld debiteuren- of contractnummer).
  • IBAN debiteur – u kunt die eventueel vinden via www.ibanbicservice.nl .
  • U bent verplicht de debiteur minimaal 14 dagen voor de incasso op de hoogte te brengen welk bedrag wanneer wordt afgeschreven.
  • Datum van de ondertekening van de machtiging – het is nu niet gebruikelijk om de datum van ondertekening vast te leggen. Voor bestaande machtigingen zal 1-11-2009 worden aangehouden.

Aanlevertermijnen
Houd er verder rekening mee dat u als incassant bestanden die op dit moment tot 12.00 uur op de dag van verwerking bij de bank kunnen worden aangeboden, bij de Euro-incasso eerder moeten worden
aangeleverd. De volgende aanlevertermijnen gaan gelden:

  • Eerste en éénmalige incasso – 6 werkdagen voor verwerking
  • Terugkerende incasso – 3 werkdagen voor verwerking
  • Bedrijven Euro-incasso – 2 werkdagen voor verwerking

Wanneer verandert een en ander?
Banken kunnen al sinds april 2012 Europese overschrijvingen en incasso aanbieden (inclusief bulkaanlevering en reporting). Neem contact op met uw bank om te informeren hoe ver men daar gevorderd is. 

Op 4 februari heeft het Europese Parlement goedkeuring verleend aan een voorstel van de Europese Commissie om de overgangsperiode te verlengen tot 1 augustus 2014.
Download de checklist overstappen op IBAN.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…