Als ondernemer regelt u veel van uw financiële zaken zelf. Dat is nodig om het inzicht en overzicht te bewaren. Toch is het raadzaam een aantal partijen met verstand van zaken bij uw zaken te betrekken als het om uw geld en de cijfers gaat. Zeker als u zelf niet (voldoende) bent onderlegd op dit gebied. 

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 22 april of 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

1. De boekhoudersmeerwaarde

Zelf doen of uitbesteden hangt af van hoe ingewikkeld die administratie is. Veel zzp’ers houden de administratie in eigen hand. Ook voor de kleinzakelijke ondernemer hoeft de administratie geen onneembare hobbel te vormen. Wel is het verstandig om gebruik te maken van een online boekhoudpakket. Voor een paar tientjes per maand heeft u de financiën up-to-date en op orde. Er zit nog een ander voordeel aan vast: bij de meeste abonnementen heeft uw boekhouder of accountant zonder meerkosten toegang tot uw cijfers. Dit heeft twee voordelen:

  • Omdat u zelf het inklopwerk doet, is de factuur voor de jaarcijfers lager;
  • Uw boekhouder of accountant kan tussentijds meekijken. Hij kan hierdoor proactief adviseren en u waarschuwen als hij ziet dat de termijn waarop uw debiteuren betalen steeds later wordt, uw voorraden oplopen of als uw cashflow achterloopt.

Een goede boekhouder levert u veel op. Hij helpt onder meer bij de voorsortering op belastingen en het aanhouden van reserves voor investeringen en tegenvallers in de omzet. Kortom, hij brengt u financieel inzicht bij en u krijgt zo meer verstand van ondernemen.

Tip: De zakelijke rekening is de basis voor het betalingsverkeer van uw onderneming. Door privé en zakelijk te scheiden houdt u het overzicht over alle in- en uitgaande geldstromen. Bovendien kunt u de online afschriften koppelen aan de financiële software, zodat de gegevens automatisch ‘inlopen’ in de administratie.

Let op! Zeker als u getrouwd bent en een koophuis (met hypotheekrenteaftrek) heeft, verdient u de kosten meestal snel terug. Hij weet immers snel en eenvoudig de optimale fiscale verdeling te vinden en bespaart u zo niet zelden duizenden euro’s.

Financieel advies

Een beetje sparen en beleggen kunnen we allemaal. Het wordt een ander verhaal als het om de lange termijn draait. Want zeg nu zelf: heeft u enig idee hoeveel geld u na uw pensioen (nodig) heeft? Waar uw boekhouder de financiën inzichtelijk maakt, geeft de financieel expert belangrijk advies op het gebied van uw financiële heden en toekomst (NB. een boekhouder of accountant is geen adviseur en mág deze rol wettelijk ook niet op zich nemen). Een adviseur helpt u bij het verwerven van overzicht in uw persoonlijke situatie en adviseert u bij de (fiscaal meest aantrekkelijke) opbouw van uw pensioen en privévermogen.

Tip! Hoe groot ook uw vertrouwen is in de expertise van uw adviseur, het ontslaat u niet van uw plicht om uw gezond verstand te gebruiken:

  • Les 1: een advies moet bij u passen. Sluit het advies niet aan bij de door u geformuleerde wensen, dan zit de adviseur er niet voor u, maar voor zijn eigen portemonnee.
  • Les 2: ‘resultaten uit het verleden…’. Laat u geen zand in de ogen strooien. Gegarandeerde rendementen bestaan niet. Gegarandeerde rendementen van 9 procent of meer alleen in sprookjes.
  • Les 3: boven de € 100.000 vallen de investeringen buiten het blikveld van de AFM. Handige jongens weten dat. Het loopt vaker verkeerd af dan goed. Niet doen dus, hoe betrouwbaar het ook klinkt.

Let op! Check altijd of de organisatie waar de adviseur voor werkt een vergunning heeft bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dit is verplicht.

Klankbord

Of het nu uw familie is, uw voorganger, een collega-ondernemer, een vriend of een coach. Een klankbord met ervaring en een eigen visie kan u als ondernemer verder helpen. En zorgt ervoor dat u er niet alleen voor staat u met uw onderneming in zwaar weer belandt. En als het goed gaat, kan uw sparringpartner ervoor zorgen dat u voor uzelf en uw bedrijf er nóg meer uithaalt dan er al in zit. Bedenk wel dat u uiteindelijk zelf de beslissing neemt en de verantwoordelijkheid daarvoor draagt. Klankborden denken met u mee of zetten u op een ander (denk)spoor, maar u bent en blijft degene die aan het roer staat.

Dit kennisartikel is tot stand gekomen in samenwerking met onze kennispartner SNS Bank.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 22 april of 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen, moet je de aanschafkosten over meerdere jaren uitsmeren. De berekening vindt plaats op basis van de…
Voor de meeste zakelijke documenten gelden wettelijke bewaartermijnen. Hoe lang moet je documenten in je archief houden of op je computer laten staan?…
Excel rekent met heel veel decimalen. Bij de uitkomst toont het programma echter niet altijd alle decimalen. Dat hangt namelijk af van hoe Excel…
In 2023 minder belasting betalen? Dan is december hét moment om in actie te komen. Met deze praktische tips kun je maximaal voordeel behalen. Of het…
Staat jouw bedrijf op het punt om te groeien en denk je aan het aannemen van personeel? Dan is dit hét moment om actie te ondernemen op het gebied van…
Een goede bedrijfsadministratie vormt het financiële hart van alle bedrijfsmatige activiteiten – dat geldt zowel voor zzp’ers als mkb’ers. Naast…