De ontwikkelingen rond navigatiesystemen verlopen met orkaankracht. Ze zijn populair, de prijzen dalen snel en de apparaten worden veelzijdiger. Navigatie is voor de zakelijke gebruiker een heel nuttig "gereedschap".

Minder gereden kilometers

Ooit was navigatie een peperduur – en matig functionerend – speeltje voor de president-directeur. Nu worden er alleen al in Europa 16 miljoen PND’s (Personal Navigation Devices) per jaar verkocht. Zeker voor zakelijke gebruikers is een navigatiesysteem standaard ‘werkgereedschap’ geworden.

Terecht, zo blijkt uit onderzoek van TNO. De voordelen zijn het grootst als een navigatiesysteem wordt gebruikt in onbekend gebied en met een bestemming die de bestuurder niet bekend is. Het aantal gereden kilometers nam met 16% af en de reistijd zelfs met 18%. Bovendien was op die momenten de werklast voor de bestuurder lager, wat het rijgedrag en de prestaties ten goede kwam.

Verhoogt alertheid

In het algemeen, zo stelt TNO, verhoogt het gebruik van navigatie de alertheid van de bestuurder en reduceert het hulpmiddel de stress onder het rijden.

De voordelen zijn zelfs merkbaar in het aantal schadegevallen: 12% minder schadeclaims en 5% minder schadekosten. Vooral voor bestuurders die regelmatig naar verschillende, niet bekende bestemmingen rijden, is het gebruik van een navigatiesysteem dus aanwijsbaar nuttig.

Tip: Kies niet voor inbouw

Kies bij voorkeur geen door de fabriek ingebouwd apparaat. De fiscale bijtelling daarvan tikt gevoelig aan. Over vier jaar gerekend, kost dergelijke navigatietechniek in de portemonnee al gauw tussen € 500 en 1.000,-, omdat het meetelt in de catalogusprijs van de auto.

Bovendien koopt u bijna per definitie verouderde techniek. Automerken raken steeds verder achterop omdat de Garmins, TomToms en Mio’s van deze wereld in hoog tempo nieuwe modelgeneraties met verbeterde technieken lanceren. Zelfs goedkope ‘instapmodellen’ werken heel verdienstelijk.

En meer geavanceerde systemen zijn niet alleen steeds veelzijdiger, maar hun makers bieden steeds vaker op maat gesneden diensten voor de zakelijke rijder aan. Soms via een gespecialiseerde site, soms ook als extraatje van het apparaat. Zo hebben sommige exemplaren de mogelijkheid om een rittenadministratie bij te houden. Daarvoor wordt software voor de pc meegeleverd.

Logistiek voordeel

Moderne navigatiesystemen bieden grote mogelijkheden als gereedschap voor fleetmanagement. Zo ontving TomTom Work onlangs de Nederlandse Logistiek Prijs. De dienst stroomlijnt het beheer van een voertuigvloot met een combinatie van navigatie, communicatie en tracking & tracing.

Het juryrapport licht een specifiek bedrijf door en concludeert dat het systeem meetbare voordelige effecten heeft gehad op het aantal gereden kilometers. Bovendien hoefde de planning minder vaak te worden aangepast en was er minder telefonisch contact nodig.


Bovenstaand stuk is gebaseerd op het gelijknamige artikel uit de speciale autorubriek van De Zaak nummer 1, februari 2008. Het werd geschreven door Rob van Ginneken, de auteur van onze autopocket ‘Op weg’.


Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
Liquiditeit is de mate waarin een bedrijf aan zijn kortlopende schulden kan voldoen. Maar hoe kan je de liquiditeit van je bedrijf zelf beïnvloeden?…
i.s.m.
Ook als ondernemer heb je soms extra financiering nodig. Bijvoorbeeld om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen of je dromen te bereiken. Maar…
Wie ervoor kiest om zakelijk te beleggen, heeft een scala aan mogelijkheden om geld te reserveren en vermogen op te bouwen. Centrale vraag voor iedere…