Categorieën

Een elektrische auto van de zaak. Dat klinkt vaak ideaal, maar rijden is en blijft niet gratis. De overheid vindt het prima als jij privé ook gebruik maakt van je zakelijke bolide, maar hiervoor moet je wel belasting, oftewel bijtelling, betalen. Hoe dat precies zit, leggen we in dit artikel aan je uit.

Inhoudsopgave

Bijtelling: wat is het en voor wie geldt het? 

Natuurlijk is het een win-win als je je zakelijke auto ook kunt gebruiken in je eigen tijd. Als je minder dan 500 kilometer privé per jaar rijdt dan hoef je alleen een kilometerregistratie door te geven aan de Belastingdienst. Wanneer je daarentegen meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt met de auto van de zaak, ben je verplicht om bijtelling te betalen. Dit zijn de fiscale kosten die je betaalt voor het privégebruik. Je kunt het eigenlijk zien als een soort loonbelasting. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto.

Bijtelling is in 2022 gestegen 

Alhoewel de overheid voorstander is van elektrische auto’s en de bijtelling hiervoor lager ligt dan voor brandstofauto’s, wordt de bijtelling over het algemeen ieder jaar hoger. De overheid maakt de regels steeds strenger. Waar je in 2019 een bijtelling van 4% betaalde voor je elektrische auto, steeg dit percentage in 2020 naar 8% en kunnen we in 2022 rekenen op 16% bijtelling. Het gebruiken van de elektrische auto van de zaak voor privédoeleinden wordt dus steeds duurder. 

Steeds minder bijtellingsvoordeel met elektrische auto’s

Doordat de bijtelling voor elektrische auto’s steeds hoger wordt, wordt het bijtellingsvoordeel ten opzichte van brandstofauto’s steeds minder. In 2021 konden mensen met een elektrische auto van de zaak nog rekenen op 10% voordeel. Dit is in 2022 nog maar 6%. En dat is nog niet alles. Ook de grens waarvoor dit voordeel geldt gaat van € 40.000 in 2021 naar € 35.000 in 2022 en naar € 30.000 in 2023. Voor elke euro boven dit bedrag betaal je 22% bijtelling. De run op elektrische auto’s van de afgelopen jaren is dus goed te verklaren. 

Wat is de bijtelling voor een elektrische auto in 2023? 

Dus: wat betekent dit nou concreet als je in 2023 kiest voor een elektrische auto van de zaak? Je betaalt dan 16% bijtelling over de eerste € 30.000. Over alles wat daarboven zit betaal je 22% bijtelling. Als je jezelf afvraagt of je vandaag of morgen een elektrische auto gaat leasen dan weet je dus dat gister het juiste antwoord is. De overheid stelt steeds strengere bijtellingsregels, het voordeel wordt lager en het percentage bijtelling blijft stijgen. 

Bereken je bijtelling 

Via de website van Vereniging Zakelijke Rijders kun je gemakkelijk je bijtelling berekenen en de bijtelling in 2022 en 2023 met elkaar vergelijken. 

Voordelen elektrisch rijden 

Ondanks dat de bijtelling ook voor elektrische auto’s hoger wordt, heeft elektrisch rijden nog steeds veel voordelen:

  • De bijtelling is alsnog lager dan die van een brandstofauto
  • Elektrisch rijden is zuiniger rijden
  • Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting
  • Vrijstelling van aanschafbelasting op personenauto’s en motorrijwielen
  • Subsidie: je kunt subsidie aanvragen voor volledig elektrische bedrijfsauto’s 
  • En last but not least: je draagt je steentje bij aan een beter milieu! 

Gerelateerd lezen:

• De kasstroom: waar blijft je geld?
• Belangrijkste aftrekposten bij investeringen
• Checklist bezwaarschrift belastingaanslag
• Bespaar op je mobiliteitskosten: 4 tips

Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer maak je kosten voordat er geld binnenkomt. Zeker in de groeifase van je bedrijf heb je vaak kapitaal nodig. Die uitgaven kun je niet…
De coronacrisis heeft een diepe krater geslagen in de tegoeden van ondernemers. Als gevolg van de maatregelen is niet alleen de omzet verdampt, maar…
Als uw bank omvalt kunt u dankzij het depositogarantiestelsel tot € 100.000,- van uw spaargeld terugkrijgen. Deze regeling geldt voor particulieren…