Kunst met een grote C
Roy Cremers (31) is oprichter van crowdfundingplatform Voordekunst.nl. "Mijn doel is ondernemerschap bij kunstenaars stimuleren", vertelt Cremers. Om succesvol geld op te halen met crowdfunding, moeten kunstenaars hun netwerk inzetten, een marketingplan maken en draagvlak creëren. Daar helpt Voordekunst ze bij.

Wil je als kunstenaar een project uitvoeren, dan kun je niet zomaar rekenen op subsidie. In de kabinetsplannen voor 2013-2016 staat dat je als kunstenaar voor een deel eigen inkomsten moet genereren. Daarnaast moet je een plan hebben om zoveel mogelijk publiek bereiken. “Kortom: kunstenaars moeten ondernemender worden”, legt Cremers uit. Hij werkte tot 2011 voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK). In 2009 ging hij daar aan de slag met de vraag hoe het Fonds kunstenaars enthousiast kan maken om te ondernemen.

Projecten
“Ik zie dat Nederlanders veel geld geven, meestal aan heel concrete projecten”, vertelt Cremers. “Ze geven liever aan ‘de panda’, dan aan een natuurfonds. Zo ontstond het idee om kunstenaars ook losse projecten te laten aanbieden. Kunstenaars hebben vaak al een netwerk. Je netwerk inzetten voor de financiering van korte projecten: volgens mij is dat crowdfunding.”

Lessen
Het AFK was enthousiast: Cremers mocht Voordekunst.nl opzetten. Om meer te weten te komen over crowdfunding, ging hij op bezoek bij Sellaband. Dat is het eerste Nederlandse crowdfundingplatform, waarop muziekfans investeren in albums van artiesten.

“Les een die ze mij meegaven was: zet niet alles online. Wij selecteren ideeën op haalbaarheid van het doelbedrag. Niet op artistieke kwaliteit, dat doet juist de crowd,” vertelt hij. “Verder is het belangrijk om te focussen op een bepaalde niche: wij richten ons op Nederlandse kunstliefhebbers. Zo kun je gericht marketing voeren. En ten slotte zijn we flexibel. Je kunt bijvoorbeeld ook in natura bijdragen aan projecten.”

Smokkelregeling
Tot nu toe lijkt deze aanpak te werken. Voordekunst is inmiddels een zelfstandige stichting. Van de 1200 crowdfundingprojectcampagnes sinds de start in 2010 is 75 procent succesvol afgerond. Die projecten hebben hun doelbedrag gehaald, of zelfs meer dan dat.

Normaal gesproken krijgt een ondernemer bij crowdfunding pas geld uitgekeerd als hij zijn doelbedrag voor 100 procent gehaald heeft. “Voor projecten die 80 procent van het bedrag gehaald hebben, is er een smokkelregeling”, vertelt Cremers. “Als zij een aangepast budgetplan indienen waar de crowd mee akkoord gaat, krijgen ze toch die 80 procent van het geld uitgekeerd. Halen campagnes minder dan 80 procent, dan gaat al het geld terug naar de donateurs.”

Denk als een ondernemer
“Crowdfunding is hard werken, maar ook leerzaam voor kunstenaars,” zegt hij. “Je moet een plan maken, kosten berekenen, je netwerk inzetten, marketing voeren. Je leert als kunstenaar te denken als een ondernemer. Daar helpen wij van Voordekunst jou bij. Je moet zorgen dat mensen enthousiast genoeg worden over jouw werk om er geld voor te geven. Uiteindelijk heb je daar veel aan. Niet alleen haal je je doelbedrag, maar je krijgt ook een groter netwerk.”

Cremers: “Ondernemerschap draait niet alleen om geld, maar juist om draagvlak creëren bij het publiek.”

Crowdsourcing
Binnenkort gaat de website op de schop. “We willen ook steeds meer crowdsourcing faciliteren op de site: meer tools aanbieden waarmee fans kunnen bijdragen aan het werk van kunstenaars”, vertelt Cremers. “De crowd kan de kunstenaar namelijk op zoveel manieren helpen. Kunstenaars kunnen gebruik maken van de kennis, het netwerk en de faciliteiten van fans. En ten slotte willen we onze database verbeteren, zodat we fans beter kunnen koppelen aan projecten die voor hen interessant zijn.”

Dit interview is onderdeel van Crowd Expedition. Lees meer op collaborative-economy.com

Zakelijke financiering
Geen papierwinkel of businessplannen. Regel je zakelijke financiering nu volledig online en zonder gedoe.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement