In de komende vijf jaar komen er 75.000 private leaseauto's bij, die vaker door vrouwen zullen worden bestuurd. Dat blijkt uit cijfers van het CBS en een prognose van ING Economisch Bureau.

In Nederland reden er in 2014 ruim een half miljoen ‘auto’s van de zaak’ rond. In veruit de meeste gevallen zit er een man achter het stuur, die veelal tussen de 40 tot 50 jaar oud is.

Dat beeld gaat de komende jaren veranderen. De private lease is in opkomst. Vooral jonge gezinnen blijken voor private lease te kiezen. De voordelen zijn duidelijk: een nieuwe auto voor relatief weinig geld. De leaserijder betaalt een vast bedrag per maand (all-in: reparaties, onderhoud, motorrijtuigenbelasting is allemaal inbegrepen).
Voordelen: geen fiscale bijtelling en de kilometervergoeding van 19 cent is aftrekbaar!
Nadeel: geen teruggaaf van de motorrijtuigenbelasting.

Van de 7,7 miljoen werknemersbanen was aan zeven procent een auto van de zaak gekoppeld. Dat komt neer op één auto van de zaak op veertien banen. Sinds 2008 is deez verhouding nauwelijks veranderd. Het ging in 2014 om ongeveer 548.000 auto’s.

Mannenbolwerken

De auto van de zaak komt het meest voor in de volgende bedrijfstakken: informatie en communicatie, bouwnijverheid, specialistische zakelijke diensten (denk daarbij aan reclamebureaus, speur- en ontwikkelingswerk, markt- en opinieonderzoekbureaus) en energievoorziening. Bedrijfstakken waar in het algemeen overwegend mannen werken.

Meer vrouwen, minder auto’s van de zaak

In bedrijfstakken waar relatief veel vrouwen werken (meer dan 60 procent), rijden werknemers doorgaans minder vaak rond in een auto van de zaak. Een uitzondering vormt de ‘overige dienstverlening’. In deze categorie zijn diensten ondergebracht als activiteiten van belangenverenigingen, reparatie van computers en consumentenartikelen en veel andere activiteiten op het gebied van persoonlijke dienstverlening. In 2014 lag de verhouding in die branche dicht bij het landelijke gemiddelde van één op de negen mannelijke tegen één op de 39 vrouwelijke werknemers.

Lees ook…
Betaald parkeren, het is met stip ergernis nummer één van de automobilist. Maak je leven aangenamer en soms zelfs goedkoper: zet een parkeer-app op…
Veel ondernemers starten met een bepaald uurtarief en passen het vervolgens nooit meer aan. Geen goed idee, want er zijn tal van redenen te bedenken…
Een elektrische auto van de zaak. Dat klinkt vaak ideaal, maar rijden is en blijft niet gratis. De overheid vindt het prima als jij privé ook gebruik…
In tijden dat het goed gaat, kan het lonen om een deel van je opgebouwde vermogen apart te zetten. Dit kan op een spaarrekening (de rente stijgt immers…
Als mkb-ondernemer of zpp’er kom je bij de aanschaf van een bedrijfsauto voor een keuze te staan: kopen of leasen. Je beslissing is afhankelijk van het…
Je wilt innoveren met je bedrijf. Of: je wilt een samenwerkingsverband aangaan, maar mist de investeringen en slagkracht om dat mogelijk te maken. Veel…