Categorieën

Oogstrelend was hij niet, maar de Toyota Prius van het jaar 2000 is toch een mijlpaal in de autowereld. Noem hem de moeder aller hybride automodellen. Zakenrijders weten dat die techniek vandaag de dag echt door iedereen wordt gebruikt, van bescheiden minimodellen tot de dikke S-klasse. Bij de lancering van een compleet nieuwe derde generatie Prius verdienen de Japanners dus onze onverdeelde aandacht.

Ik mocht er op het Japanse Fuji racecircuit al even mee sturen. Met de nadruk op ‘even’, want de gastheren kregen vlekken in de hals bij de gedachte dat er in die drie, vier rondes wilde dingen konden gebeuren op het snelle asfalt van de testbaan.

Strakker met coupé-achtige daklijn

Maar toch: de eerste indrukken zijn vaak de belangrijkste en chaperonnes op een circuit ben je zo kwijt. Daar gaan we dus. Zelfs voor het instappen is al duidelijk dat de new Prius er een stuk beter uitziet. Strakker gesneden en met een coupé-achtige daklijn. Hij oogt vaaglijk sportief zelfs, maar de verpakking is nog steeds tamelijk eigenzinnig.
Waarom? Simpel, vooral in markten als Californië moet iedereen zien dat je groen rijdt en dus niet in een gas guzzler. En een ding is zeker: je herkent hem op een kilometer.

Zakelijker interieur

Het interieur? Hetzelfde verhaal. Alles ziet er zakelijker en vooral ook minder rommelig uit. Wat onder andere opvalt is het pronte digitale meterpaneel dat hoog in het midden is geplaatst. Wat mij betreft hoeft dat niet zo, want echt overzichtelijk is het niet. Een beetje een Amerikaanse en Aziatische gimmick.

Als ‘we’ dan toch kritische noten kraken: het interieurdesign is niet verkeerd, maar de kwaliteit van afwerking mag best een tandje worden opgekrikt. In een auto die toch vooral zakelijk gereden wordt, verwacht je geen harde oppervlakken voor het dashboard en de deurpanelen. De Japanse versie heeft bovendien stoelen die wat meer zijdelingse steun verdienen.

Hightech snufjes

Het kan zijn dat er voor Europa nog aan wordt gewerkt? Pakweg half februari weten we meer, want dan ‘landt’ de Prius hier bij de dealers. Het is een oase voor liefhebbers van hightech snufjes, want Toyota trekt een blik vol comfort, veiligheids-, infotainment- en pretsnufjes open. Zelden vertoond in deze prijsklasse, want de uitrusting ziet eruit als die van een hele dikke Audi, maar de prijslijst begint nog steeds rond de 30 mille.

Lichter, stiller en stabieler

Onder de motorkap is de boel feitelijk alleen wat bijgepunt, maar verder is de auto compleet nieuw. Zijn koetswerk is aanzienlijk lichter, stijver (stiller en stabieler op de weg) en biedt voor- en achterin meer ruimte. Je zit trouwens een handbreedte lager in de auto om het zwaartepunt te verbeteren. Inclusief de motor.
Alles bij elkaar maakt de zithouding actiever en voelt de new Prius veel sportiever aan. Dat mocht natuurlijk ook wel…

Met zijn 1.8-litermotor én elektrische hulpmotor wil de Prius aardig vooruit. Het geheel is merkbaar stiller geworden, maar het blijft wennen dat Toyota’s bijzondere automatische transmissie nog steeds ‘jaagt’ wanneer je stevig op het gas leunt.
Rij je rustiger, zo beloven zijn makers, dan is hij een stuk zuiniger geworden. Dat klinkt aannemelijk, want de luchtweerstand is erg laag, hij verloor vele kilo’s en de aandrijving is slim opgewaardeerd.

Pakweg 1 op de 25 in de praktijk? Waarom zou je dan nog een diesel kopen? Bijtelling technisch gesproken schiet het niet erg op, want hij valt in de nieuwe 21 procent. Het goede nieuws is dat er later ook een plug-in hybride lage-bijtelling-versie komt. Wordt vervolgd.

Rob van Ginneken

Rob van Ginneken

Als autojournalist heb ik voor de ondernemer een specifieke kijk op de wereld van de mobiliteit ontwikkeld. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo en de automobielindustrie reageert met een snelle transitie naar elektrisch rijden en de opmars van digitale diensten. Nieuwe trends dienen zich aan. Met internationale autotesten, fabrieksbezoeken, technologieworkshops en interviews hou ik de vinger aan de pols.
Lees ook…
Veel ondernemers starten met een bepaald uurtarief en passen het vervolgens nooit meer aan. Geen goed idee, want er zijn tal van redenen te bedenken…
Als mkb-ondernemer of zpp’er kom je bij de aanschaf van een bedrijfsauto voor een keuze te staan: kopen of leasen. Je beslissing is afhankelijk van het…
Wanneer jouw bedrijf groeit, doe je er als ondernemer goed aan om een deel van het vermogen apart te zetten. Zo kun je een buffer of aanvullend…

top 11 Must Read Belastingtips 2023

Belangrijkste Belastingwijzigingen + Adviezen 2023 om zeker te zijn van maximaal belastingvoordeel.