Niet iedereen is even ervaren op het gebied van financiën. Hoeft ook niet. Met de tips in deze checklist komt u een heel eind.

Van plan om zakelijk vastgoed aan te schaffen of te herfinancieren? Vraag vrijblijvend voorstel zakelijke hypotheek aan

Inhoudsopgave

1. Breng uw financiën in kaart

Als u weet hoe uw bedrijf er uit gaat zien, moet u de benodigde financiële middelen verzamelen. Waarin moet u investeren en hoeveel geld heeft u daarvoor nodig? Maak een prognose van de omzet, de bedrijfskosten en de winst die u denkt te maken. Ook als u geen financier nodig heeft, is het verstandig te berekenen hoe hoog uw omzet minimaal moet zijn om uw privé-uitgaven te dekken.

2. Eigen vermogen inbrengen

Hoe meer eigen geld in een nieuw bedrijf wordt gestopt, hoe groter de kans op snelle groei. Het wordt dan namelijk makkelijker om krediet te verkrijgen bij banken en het bedrijf grootschaliger op te zetten. Overigens hebben starters die een veilige buffer aanhouden en het geld dat ze verdienen waar mogelijk in de zaak stoppen veel betere papieren om te slagen. (Bron: ING).

3. Inventariseer de risico’s

Veel risico’s zijn te verzekeren, zoals bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid, juridische geschillen, ziekte- en arbeidsongeschiktheid. Beoordeel welke risico’s u als ondernemer loopt en bepaal welke risico’s u wilt afdekken.

4. Sturen op cijfers

Ondernemers die dagelijks zicht houden op geldstromen die in en uit gaan, hebben sneller in de gaten waar geld wordt verdiend en waar het wordt verspild. Zorg er daarom voor dat uw financiële adminstratie altijd up-to-date is.

5. Fiscale zaken

Zorg ook dat u op de hoogte bent van al uw rechten en plichten op fiscaal gebied. In het geval van een eenmanszaak of VoF heeft u in ieder geval te maken met inkomstenbelasting (IB) en btw (omzetbelasting); bij een BV draagt u vennootschapsbelasting (Vpb) af.

6. Uitbesteden

Heeft u er wel eens aan gedacht de administratie uit te besteden? Dit kan in z’n geheel of gedeeltelijk, en eventueel online. Wie graag cijfert of weinig geld wil uitgeven, doet het inboeken zelf; een administrateur stelt de jaarstukken op en is stand-by voor ingewikkelde vragen. Kiest u voor een uitgebreider pakket, dan maakt hij ook periodiek rapportages van omzet, winst en btw, en verzorgt hij belastingaangiften en eventuele bezwaarschriften.

7. Omgaan met lastige klanten

Als u veel last heeft van klanten die hun rekening niet op tijd betalen, dan kunt u het debiteurenbeheer – inclusief anmaningen en lastige telefoontjes – uitbesteden door middel van factoring. Scheelt veel tijd, geld en energie. En de kans dat u uw geld krijgt, is groter.

Een betaalrekening, spaarrekening of hypotheek afsluiten? Bij SNS denken en luisteren ze met je mee en ze helpen je bij het verwezenlijken van je doelen en dromen? Bekijk mogelijkheden >

Lees ook…
i.s.m.
Klaar om de sprong te wagen in de wereld van bedrijfsvastgoed? In vijf stappen nemen we je mee door het aankoopproces – van het stellen van de juiste…
i.s.m.
Heb je extra geld nodig voor je bedrijf om een tijdelijk tekort te overbruggen? Bijvoorbeeld als klanten laat betalen of om je voorraad aan te vullen?…
Steeds meer mkb-bedrijven kiezen voor crowdfunding om financiering voor projecten of innovaties binnen te halen. Die populariteit is begrijpelijk, maar…
Solvabiliteit berekenen is essentieel voor elke ondernemer die inzicht wil krijgen in de financiële gezondheid van zijn of haar bedrijf. De…
De Single European Payments Area (SEPA) standaardiseert het betalingsverkeer binnen Europa. In dit overzicht zie je hoeveel landen momenteel onderdeel…
i.s.m.
Betalen je klanten laat of wil je je voorraad aanvullen? Dan is het misschien handig om een zakelijk krediet af te sluiten. Zo heb je extra geld om een…