Een checklist voor goed debiteurenbeheer om je te helpen bij het op orde brengen van jouw debiteurenadministratie.

Inhoudsopgave

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Of je nu je volledige boekhouding uit handen wilt geven, je jaarcijfers wilt laten opmaken of je inkomstenbelasting aangifte wilt uitbesteden, een boekhouder biedt uitkomst. Ontdek direct je opties.

1. Breng administratie op orde

Stroomlijn de debiteurenadministratie, variërend van de orderbon en het formuleren van betalingscondities, tot het inboeken van ontvangen factuurbedragen.

2. Wat staat er nog open?

Informeer bij klanten naar openstaande rekeningen. Een slecht betalende klant zal je steeds langer laten wachten op jouw geld. Als je vriendelijk doch beslist herinnert dat er nog een factuur openstaat, is dat een teken dat je jouw organisatie strak in de hand heeft: het is een kwaliteitswaarmerk.

3. Maak een correcte factuur

De factuur dient stellig en duidelijk te zijn. Behalve factuurnummer, verzenddatum en duidelijke omschrijving van het geleverde, mag ook het BTW-identificatienummer  nooit ontbreken. Een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden kan de factuur kracht bijzetten.

4. Snel verstuurd = snel betaald

Hoe later de factuur wordt verstuurd, hoe later wordt betaald. Anders gezegd, hoe jonger de factuur, hoe lager het percentage dat niet zal worden betaald. Ook bij debiteurenbeheer geldt dat gedrag wordt gekopieerd.

5. Geen eerste herinnering

Wordt de factuur niet op tijd betaald, stuur dan een herinnering. Gebruik geen aanduidingen als ‘eerste herinnering’, omdat de debiteur dan gewoon wacht op de tweede. Hetzelfde geldt voor aanmaningen.

6. Cyclus van 60 dagen

De meeste bedrijven hebben een debiteurenbeheercyclus van ongeveer 60 dagen: na 30 dagen volgt een herinnering; 14 dagen na de herinnering volgt de aanmaning. Daarna resteren er nog twee weken om een deurwaarder in te schakelen.

7. Toch uitbesteden?

Je kan het debiteurenbeheer uitbesteden aan een zogeheten factoringbedrijf. Over het algemeen geldt dat kleine bedrijven het in eigen beheer kunnen doen, middelgrote kunnen het beter uitbesteden.

Gerelateerd lezen:

• Hoe maak ik een resultatenrekening?
• Het verschil tussen een fiscalist, belastingadviseur en accountant
• Grensbedragen voor verplichte jaarrekening
• Een jaarrekening opstellen: hier moet je op letten

 

Op zoek naar professionele hulp voor je boekhouding, jaarcijfers of belastingaangifte? Ontdek direct je opties.

Lees ook…
Welk uurtarief kan ik vragen als zzp’er? Niet alleen starters, maar ook ervaren zzp’ers worstelen met deze vraag. Wij laten zien hoe je stap voor stap…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
Staat jouw bedrijf op het punt om te groeien en denk je aan het aannemen van personeel? Dan is dit hét moment om actie te ondernemen op het gebied van…
Hypotheken en zzp’ers zijn geen match made in heaven. Veel gedoe, lastige banken en als zelfstandige kun je maar een fractie van een hypotheek krijgen…
Ben je een zzp’er die vaak werkt voor dezelfde opdrachtgever? Of heb je een bedrijf dat op vaste basis met dezelfde freelancers samenwerkt? Dan is het…
Excel rekent met heel veel decimalen. Bij de uitkomst toont het programma echter niet altijd alle decimalen. Dat hangt namelijk af van hoe Excel…