Geen cash in de kassa

Retourpinnen of terugpinnen. Deze nieuwe manier van terugbetalen zorgt in winkels voor minder gedoe met contant geld en dus voor extra veiligheid. Bovendien is het ook nog eens een makkelijke service voor de klant.

Inhoudsopgave

Transactiekosten voor betaalkaarten en creditcards kunnen flink oplopen. Via De Zaak ontvang je van onze partner een mooie korting, scherp tarief en zónder maandelijkse kosten of kosten voor retourpinnen. Zo betaal je direct minder aan pinkosten voor jouw pinautomaten.

Het retourpinnen werd vorig jaar door de Rabobank ingevoerd en wordt inmiddels ook door andere banken aangeboden. Ondernemers kunnen zo via hun betaalautomaat rechtstreeks geld terugboeken op rekening van de klant. 

Voorwaarden

Banken stellen vanwege de veiligheid wel een aantal voorwaarden. Retourpinnen mag alleen als de klant eerder met een pinpas heeft betaald. Om misbruik tegen te gaan wordt in overleg met de ondernemer een limiet afgesproken voor het maximale bedrag en het aantal transacties per dag. Daarnaast komt er een apart wachtwoord, voor de betaalautomaat of kassa, zodat alleen geautoriseerd winkelpersoneel geld kan terugpinnen.

Voordelen

De voordelen zijn duidelijk. Winkeliers hoeven minder contant geld in huis te hebben. Voor de klant betekent het dat het retourbedrag makkelijk geregeld kan worden. Tegoedbonnen zijn niet meer nodig,  en ze hoeven ook niet meer met onnodig veel geld over straat. Dat is vooral handig wanneer ze bijvoorbeeld een flink bedrag aan borg terugkrijgen.
Retourpinnen was een langgekoesterde wens van de detailhandel. Toch heeft het sinds de invoering, april 2014, geen hoge vlucht genomen. Dick van de Kamp van de Rabobank heeft daar een verklaring voor. ‘Veel retailers zien het betalingsverkeer als een bijzaak. Ze kijken vooral naar hun corebusiness. Dat is heel begrijpelijk. Maar retourpinnen is voor iedereen een makkelijke manier om de hoeveelheid wisselgeld in de winkel te verminderen. Het maakt het veiliger voor medewerker én klant. Tegelijkertijd is het gewoon extra service aan de klant.’

Aanvragen

Retailers kunnen het retourpinnen eenvoudig aanvragen via de website van hun bank. Er wordt vervolgens gecheckt of de betaalautomaat in de zaak geschikt is. Daarna worden door de bank enkele instellingen gewijzigd, en klaar.
Bij de Rabobank betalen winkeliers 3 euro per maand per betaalautomaat en daarnaast 6 cent per transactie. Van de Kamp: ‘Het is een extra dienst. De veiligheid in de zaak en de service staan voorop. Als banken proberen wij op deze manier de hoeveelheid cash te verlagen.’

Lees ook:

Transactiekosten voor betaalkaarten en creditcards kunnen flink oplopen. Via De Zaak ontvang je van onze partner een mooie korting, scherp tarief en zónder maandelijkse kosten of kosten voor retourpinnen. Zo betaal je direct minder aan pinkosten voor jouw pinautomaten.

Lees ook…
i.s.m.
Heb je wel eens met spoed een betaalterminal willen aanschaffen om vervolgens dagen of zelfs weken te moeten wachten voordat je door het betaalbedrijf…
i.s.m.
Nu elektronische betalingen de norm zijn, is het voor ondernemers belangrijk pinapparaten te gebruiken met een fooien-functionaliteit. Dit biedt…
De Maestro- en Visa-betaalpassen in Nederland worden in juli 2023 massaal vervangen door nieuwe pinpassen. Dus retailondernemers opgelet. Zorg dat in…
Mobiel betalen. Steeds meer klanten gebruiken mobile Wallets. En het is een stuk goedkoper dan een pinautomaat. Het duurde lang, maar de opmars van…
i.s.m.
De Maestro en V PAY betaalpassen worden per 1 juli 2023 vervangen door de Debit Mastercard en VISA Debit en dit zal niet alleen gevolgen hebben voor…
i.s.m.
Apple heeft in Nederland Tap to Pay op iPhone gelanceerd. Vanaf nu kunnen ondernemers contactloze betalingen accepteren op hun iPhone zonder dat ze een…