Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Made In Brabant brengt ondernemers en investeerders bijeen

Made In Brabant brengt ondernemers en investeerders bijeen

9 januari 2015
Voor Brabantse ondernemers die op zoek zijn naar financiering voor hun zaak is er goed nieuws. Made in Brabant is een nieuw initiatief dat het Brabantse mkb en strategische investeerders samenbrengt om de volgende stap te zetten in de ontwikkeling van bedrijven. Maar levert deze ontmoetingsplaats voor vijftig geldschieters en Brabantse ondernemers ook echt iets op?

Gijs van de Molengraft, die namens Made in Brabant het investeringsproces begeleidt, vertelt waar mkb’ers aan moeten voldoen om kans te maken op financiering. “Wij richten ons op start-ups die het grootste deel van de ontwikkeling klaar hebben en dus dicht tegen de markt aan zitten tot aan bedrijven met een omzet van 10 miljoen euro.”

Strategische investering
Made in Brabant – een gezamenlijk initiatief van de Brabantse Ondernemings Maatschappij (BOM), Brainport Development, Brightmove, Starterslift, Ondernemerslift en Rewin West-Brabant – richt zich op strategische investeringen. Dat is meer dan alleen een financiële injectie, want de betrokken bedrijven geven op deze manier toegang tot bijvoorbeeld hun markten, kennis, R&D of productie. “Je krijgt er zo een betrokken investerende partij bij in je bedrijf, die in ruil voor de financiële steun zeggenschap krijgt binnen het bedrijf. Die kijkt heel anders naar een bedrijf dan een bank.”

Door heel Nederland zijn er veertien van dergelijke business angel-initiatieven. Toch ligt de situatie in Brabant iets anders, vertelt Van de Molengraft. “De ongeveer vijftig investeerders die benaderd zijn, willen vooral in hun eigen gebied investeren. Daartoe behoren niet alleen corporate investors en investeringsmaatschappijen, maar juist ook vermogende privépersonen. Die hebben een vrij te investeren vermogen van 3,5 ton tot soms 10 miljoen of meer.”

Succesvolle pilot
Tijdens een in oktober gestarte pilot lukte het om elf mkb-bedrijven te presenteren aan diverse investeerders. “Dat mondde uit in gesprekken tussen zes van die bedrijven en mogelijke financiers“, vertelt Van de Molengraft. “Twee gesprekken zijn nog in volle gang en een ander bedrijf, dat wereldwijde ambities in de retail heeft, sleepte een investering in de wacht. Dat vinden wij een succes. Normaal gesproken wordt van de financieringsaanvragen in het venture capital slechts 2 procent toegekend.”

Made in Brabant neemt een jaar de tijd om te bewijzen dat deze investering geen toevalstreffer is.

Lees ook…