‘Wijn uit Tsjechië? Doe toch maar liever een Frans wijntje. Dan weet je zeker dat het goed is.' De broers Michael en Steven Ryan hadden het er maar lastig mee. Ze begonnen uit passie samen een bedrijfje en importeerden Tsjechische wijnen naar Nederland. Dat liep redelijk, maar na een rigoureuze aanpassing van het businessmodel ligt de wereld nu aan de voeten van hun bedrijf Vinice. "80 procent van onze business is export."

De Ryans zaten niet alleen met een ‘product dat je moest uitleggen’, maar hadden het in Nederland ook lastig door lange betalingstermijnen van afnemers. “In de Benelux is het normaal dat er op krediet wordt gekocht”, vertelt Steven Ryan, mede-oprichter en -eigenaar van Vinice (Tsjechisch voor wijngaard). “Vaak moesten we te lang wachten op ons geld. Sommige afnemers hanteren 30, 60 of zelfs 90 dagen als betalingstermijn. Dat is absurd. Veel leveranciers komen daardoor in de problemen. Om ons bedrijf te financieren wilden we geen lening van een bank of met een investeerder in zee gaan. We wilden financieel onafhankelijk blijven en zo min mogelijk risico lopen.”

Afzetmarkt vergroten
Begin 2012 werd er een ander product toegevoegd aan het productaanbod van Vinice. “Wij liepen Martin Jakobsen tegen het lijf. Een jonge Tsjechische designer. Door het toevoegen van zijn rEvolution wijnglas aan ons portfolio kregen we ontzettend veel enthousiaste reacties. Om die reden besloten we om per 1 april 2012 te stoppen met de verkoop van Tsjechische wijnen.” Nú exporteert het bedrijf design wijn- en cocktailglazen vanuit Tsjechië naar landen over de hele wereld. “We hebben bewust gekozen om onze afzetmarkt te vergroten en te focussen op landen waarin afnemers vooruit betalen, zoals Australië, Qatar en de Verenigde Staten.” En met succes. “Daarnaast werken we met een webshop, waar men kan betalen via iDEAL, PayPal of creditcard. Op die manier hoeven we niet meer te wachten op ons geld, lopen we geen financieel risico meer én kunnen we direct weer investeren.”

Efficiënte passie
Voor Michael en Steven is hun bedrijf vooralsnog een uit de hand gelopen hobby. “We doen het erbij”, vertelt Steven Ryan. “Mijn broer Michael en ik zijn gestart omdat we samen iets wilden doen. We wilden meer met elkaar optrekken, elkaar beter leren kennen. Deze onderneming is een passie voor ons. Toch kijken we ook kritisch naar elkaar en naar het bedrijf. We willen geen onnodig financieel risico lopen. We dwingen onszelf ook om efficiënt te leren denken, zodat we er niet te veel tijd aan kwijt zijn. We hebben de webshop volledig geautomatiseerd en werken met distributeurs in verschillende landen, zodat we niet veel hoeven reizen.”

Aanrader
Ryan: “Deze handelwijze kan ik aanraden aan iedere ondernemer die de ruimte heeft om zijn businessmodel aan te passen, zeker weten. Wij hebben het zelf ook geleerd door te kijken naar andere bedrijven die slim kansen grepen in de markt. We hebben inmiddels ook een efficiënte rolverdeling. Ik focus me op het creëren van markt en mijn broer doet de marketing. Voor ons werkt dit model perfect. Daarnaast vinden we het supergaaf om eigen producten in de markt te zetten en ambassadeurs te hebben over de hele wereld.”

Export Business Map
Waar liggen uw exportkansen? Lees meer over het maken van een Export Business Map.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…