Elektrisch is de trend
Als bedrijf kun je jouw werknemers een auto van de zaak aanbieden, maar zelf kun je ook rijden in zo’n wagen. Wat voor soort auto je kiest, heeft invloed op de uitgaven en op de besparingen. Dit heeft alles te maken met verschillende fiscale voordelen die de overheid aanbiedt. Hoe zit het met deze voordelen als je in 2022 kiest voor een elektrische auto? Hieronder zetten wij alles voor je onder elkaar.

Inhoudsopgave

Vamil en MIA – Milieu Investeringsaftrek

Elektrische auto’s zijn doorgaans duurder in aanschaf dan auto’s die rijden op brandstof. Hierdoor is de premie voor de autoverzekering meestal ook hoger. Wel is er de MIA – Milieu Investeringsaftrek – waar je iets aan kunt hebben. Deze aftrek geldt voor elektrische auto’s, oplaadpunten en andere milieuvriendelijke producten en bedrijfsmiddelen. Welke auto’s in aanmerking komen voor deze MIA? Dat zijn aardgas-, waterstof-, volledig elektrische en plug-in hybride auto’s met bedrijfsmiddelcodes F 3109, G 3101, E 3110 en E 3114. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) geeft meer informatie over duurzaam transport. Ook is er een positieve lijst, waarop auto’s staan vermeld die in aanmerking komen voor de MIA. De overheid werkt deze lijst geregeld bij.

Kosten brandstof lager

De aanschafkosten voor een elektrische wagen zijn dan misschien hoger, maar de oplaad- (of tank)kosten zorgen voor lagere uitgaven. Rijden op stroom is voordeliger dan op benzine of diesel. Een elektrische auto moet je wel vaker ‘volgooien’, want je rijdt minder kilometers op een volle tank. Elektrisch rijd je met een volle accu gemiddeld zo’n 200 tot 300 kilometer, terwijl met een volle benzinetank al snel tussen de 500 tot 800 km kan worden gereden. Uiteraard is de actieradius van een auto afhankelijk van veel factoren. Weersomstandigheden, rijstijl en capaciteiten van de auto spelen onder meer een rol.

Kijk je naar de kosten per kWh, dan kost elektrisch rijden je zo’n 5,4 cent per kilometer. Met een benzineauto betaal je zo’n 10 cent per kilometer. Dit blijkt uit cijfers als verstrekt door de ANWB. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe voordeliger een elektrische auto zal uitvallen. Want er moet natuurlijk niet alleen naar de brandstofkosten worden gekeken. De totaalkosten, zoals de aanschaf-, afschrijf-, onderhouds- en vaste kosten, zijn ook van invloed.

Minder onderhoud

De onderhoudskosten voor elektrische auto’s liggen lager dan die van niet-elektrische auto’s. Dit komt voornamelijk doordat er geen verbrandingsmotor is, waardoor er minder slijtageonderdelen zijn die vervangen hoeven te worden. Bovendien is olie verversen niet aan de orde en zijn er geen koppelingen en uitlaat. Verder slijten remmen minder snel, wat komt door het regeneratieve remvermogen. Bij een elektrische auto komen er wel andere onderhoudstaken bij, zoals het controleren of onderhouden van het elektrische systeem en het updaten van de software. Moet er iets vervangen worden, dan zijn de kosten vaak hoger.

Over het algemeen wordt aangenomen dat je bij 8.000 kilometer per jaar met een elektrische auto ongeveer 35% minder onderhoudskosten zal betalen dan bij benzine- of dieselvarianten. In de praktijk kan dit percentage in veel gevallen wat gunstiger uitpakken.

Motorrijtuigenbelasting

Voor een volledig elektrische personenauto hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Voor auto’s die tot 50 gram CO2 per kilometer uitstoken, betaal je ook minder wegenbelasting. Bij laatstgenoemde kan je denken aan semi-elektrische auto’s, zoals veel plug-in hybrides. Je komt tot en met 2024 in aanmerking voor een korting van 50% op de wegenbelasting. In 2025 zal deze korting nog maar slechts 25% bedragen. Vanaf het jaar 2026 betaal je het volledige tarief.

Het is relevant om te weten dat volledig elektrische auto’s slechts in aanmerking komen voor een ‘vrijstelling’ van motorrijtuigenbelasting, omdat de overheid elektrisch rijden wil stimuleren. In eerste instantie zou deze stimulans duren tot 2020, maar inmiddels is aangekondigd dat deze vrijstelling tot en met het jaar 2024 zal gelden. Valt de vrijstelling dan van de ene op de andere dag weg? Nee, het jaar 2025 dient als een overgangsjaar. Bezitters van elektrische auto’s zullen dan 75% korting krijgen op de wegenbelasting. Vanaf 2026 zal het volledige tarief moeten worden betaald.

Vrijstelling BPM – Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen

Koop je een nieuwe auto in Nederland, of laat je deze hier importeren, dan betaal je Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Het bedrag wordt bepaald aan de hand van het aantal gram CO2-uitstoot dat een auto per kilometer veroorzaakt. Stoot je auto geen COuit, dan hoef je ook geen BPM te betalen.

Ook hier geldt dat het gaat om een stimulans vanuit de overheid. Tot en met het jaar 2024 zal de BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s in ieder geval nog bestaan. Koop je vanaf het jaar 2025 een elektrische auto, dan zal je €360 per auto aan BPM moeten voldoen. Vanaf dat moment zal het vaste BPM-bedrag meestijgen met de inflatie. Het zal dus elk jaar stijgen.

Lagere bijtelling

De bijtelling voor een volledig elektrische auto ligt op 12% tot een maximumbedrag van €40.000. Hiermee probeert de overheid elektrisch rijden te stimuleren. De ‘oude’ bijtelling van 4% is dus komen te vervallen. De komende jaren zal de bijtelling alleen maar blijven stijgen. Het maximumbedrag zal tevens worden verlaagd. In 2022 mag je rekenen op een bijtelling van 16% met een maximumbedrag van €35.000. In 2023 en 2024 zal de bijtelling ook 16% zijn, alleen dan met een maximumbedrag van €30.000. In 2025 blijft het maximumbedrag hetzelfde, alleen de bijtelling stijgt met een procent naar 17%. 2026 brengt een forse wijziging met zich mee, nu het maximumbedrag komt te vervallen en de bijtelling gaat naar 22%.

Wat is er bekend voor 2022?

Hierboven is al enige aandacht besteed aan de toekomstige ontwikkelingen die zullen plaatsvinden als het gaat om fiscale voordelen voor elektrische auto’s. Voor de goede orde zal hier kort nog even worden opgesomd wat er bekend is voor het jaar 2022. Omdat de einddatum voor de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting is verzet van 2020 naar 2024, zal je in het jaar 2022 nog kunnen profiteren van het niet hoeven betalen van wegenbelasting. Daarnaast zal je nog kunnen profiteren van de BPM-vrijstelling, nu deze ook pas vanaf 2025 zal worden uitgefaseerd. De bijtelling in 2022 zal 16% bedragen met een maximumbedrag van €35.000.

Of het verstandig is om als werknemer voor een auto van de zaak te kiezen, kun je bepalen aan de hand van deze tips.

Zakelijke autoverzekering
Uitgebreide dekking, een uitstekende service en extra exclusieve collectieve korting via De Zaak. Benieuwd hoeveel jij kan besparen?
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
.
Beleggen in vastgoed is een langetermijnbelegging. Benieuwd wat jouw opties zijn? Lees meer in de brochure. Prognose gemiddeld jaarrendement over 7 jaar: 8,1%.